petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

1/8 Psykologi: Kan bra kundservice ändra vår inställning?

Publicerad 2012-08-01 15:32:27 i

*Att gå ärenden*
 
Alltså att gå i banken eller springa runt och uträtta ärenden på stan generellt är inget som står högt på "ja- vad kul- listan" för min del. När man är en högkänslig person blir intrycken i sådana sammanhang många, intensiva och ibland överväldigande. Att vara på offentliga platser som i en stor bank och vänta på min tur kan få mig ur fattning och stressa mig på dåliga dagar. På bra dagar är tröskeln för omgivningen och intrycken högre och jag tacklar det bättre.
 
Men det är inte bara min känslighet som styr, nej, det beror också på vart i världen jag är. I storstäder generellt är det inte alltid lika kul att göra ärenden för där är det mer stress, fler människor och som regel sämre kundservice (... Nej, jag drar inte alla över en kam nu jag vet att det finns toppenservice överallt och vice versa) MEN efter 13 år i Oslo och 2 år i Stockholm så har jag en hel del erfarenhet i ämnet. Norrmän (steriotypt, generellt) är ju inte direkt kända för att ge bra kundservice och Stockholmare (steriotypt, generellt) är ju inte kända för att vara varma och vänliga.
 
Så här kan kundservice se ut i Oslo
Jag är i en mataffär för att handla och kommer till kassan för att betala. Jag- Hejar...för så gör man i Sverige. Butiksbiträdet- Hääää?, som kan tolkas som vem fan är du? Sen är interaktionen typ över. Samma sak i klädesbutiken och jag ska be om hjälp att hitta rätt jeanssorlek. Jag- Hej, skulle jag kunna få hjälp att finna rätt storlek på dem här jeansen? Butiksbiträdet- som pratar i mobiltelefonen tittar ovilligt upp och säger- Häää?, som återigen kan tolkas som vad fan vill du? Servicen har dock blivit mycket, mycket bättre sen 1997 då jag flyttade till Oslo och det kan vi nog tacka svenskarna för som står för cirka 90% av kundservicejobben tigerstaden.
 
Så här kan kundservice se ut i Stockholm
Jag är i en mataffär för att handla och kommer till kassan för att betala. Jag- hejar. Kundbiträdet- hejar tillbaka och pratar samtidigt över huvudet på mig och alla andra kunder med en kollega som står i kassan precis intill. Eller i en H&M butik; Jag står i kön för att betala, kommer fram och hälsar. Biträdet hälsar tillbaka, pratar med en kollega bredvid och innan jag hunnit få pengar och kvitto i plånboken och kläderna i en påse skriker butiksbiträdet- "Nästa kund varsågod" , över huvudet på mig och kollegorna bredvid gör samma sak med sina kunder.
 
Så här kan kundservice se ut i Norrland, hemmavid
Jag är i mataffären, samma procedur som i de två exemplen ovan. Jag hejar och kundbiträdet hejar tillbaka men till skillnad på de två exemplen ovan,  har butiksbiträdet hemmavid full fokus på en kund i taget, på att scanna matvarorna och frågar så artigt om jag har medlemskort. Säger priset på vad matvarorna kostar och ger mig kvittot i handen och säger hejdå med ett leende. Eller då jag idag var på banken för att lösa in en lönecheck (... notera att det inte är "min" bank utan min arbetsgivares bank, med andra ord en konkurrent) Butiksbiträdet som ropar upp mitt nummer ler vänligt mot mig när jag kommer fram, hon tar emot min check och en annan blankett från min arbetsgivare och säger vänligt att det kostar 50 kroner att lösa ut checken på Nordea och ingenting om jag löser ut den i min bank, pluss att jag kan få in pengarna direkt på mitt konto om jag går dit, tvärs över gatan. Jag tackar för hennes omtanke, önskar henne en fin dag och går tvärs över gatan med ett leende på läpparna. Vilket omtänksamt och kundvänligt butiksbiträde! På "min" bank kommer butiksbiträdet ut i banken och "hämtar" mig. Vi sätter oss vid hans bord och han tar emot lönechecken med ett leende och frågar om jag vill fylla i uppgifter som gör att nästa lön kommer direkt på kontot? Jag svarar att den blanketten ligger hos Nordea just nu. Han nickar, lika glad för det och knappar vidare på datorn och jag tackar för omtanken. Sen får jag skriva jag under, han ger mig kvittot och saken är biff. Vi säger hejdå och jag går därifrån med en varm känsla inuti och ínser att det plötsligt är ett rent nöje att gå ärenden i banken! *WOW*
 
Jag frågar er; Kan det vara så att i Norrland är det generellt bättre kundservice?  Eller har jag dem rosa, partiska "hemmavid" glasögonen på mig nu? Håller ni med mig eller har ni andra erfarenheter om att kundservice och nöjet att gå ärenden är beroende på i vilken stad man befinner sig i? Eller beror upplevelserna enbart på vår inställning?
 
Kram,
 
/"Psykologi"-Petra

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2012-08-01 20:23:43

Intressant att du tar upp detta! Precis som du skriver kan ärenden på stan verkligen ta min energi en dålig dag, men det beror helt på hur jag mår och också hur man blir bemött.

Själv tror jag sättet folk bemöter en på beror mkt på vilken mentalitet som personen har, vilken ofta präglas av ställets/stadens mentalitet. I större städer har jag upplevt att det finns en större stress vilket gör mentaliteten hårdare. Jag tror att just stress påverkar oerhört mycket eftersom jag själv vet att jag blir som en elak och korthuggen version av mig själv när jag är stressad.

På mindre ställen däremot har man ofta mer tid och också då mindre stress. För mig skulle det innebära mer ork att vara trevlig, mer vilja att bemöta folk på ett fint och bra sätt. Sen tror jag att om ställets mentalitet är på det sättet du beskriver, med bra bemötande och att man tar sig tid och är trevlig, så smittar det av sig och de som startar nya verksamheter vill vara på det sättet själv mot sina kunder.

Håller med dig om att det är en sådan härlig känsla när man blir bra bemött. Helt plötsligt står man där efteråt med ett leende och nyvunnen energi istället för tvärtom! Så härlig känsla! Glad att ni har sådant bra bemötande där du bor :)

Kram, Helena

Svar: Hej Helena! tack för dina kloka ord! Känns alltid skönt när andra känner igen sig i det man själv upplever! Tror du har en poäng med stress och att man blir mer hård och elak av det i längden och att detta kan "smitta av sig" på den generella mentaliteten, precis som att "ta sig tid för varandra" - mentaliteten gör det. Jag är också glad att jag får uppleva denna härliga, vänliga mentalitet som råder i min hemstad!
KRAM
petracaroline

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela