petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

26/8 Varför inspirerar Lina Axmacher mig? ( foton längre ner)

Publicerad 2012-08-26 16:34:00 i

Jag bloggar om psykisk hälsa, psykologi och personlig utveckling och det är en sida av "Petra-myntet". Jag gillar även det extravaganta, glittriga och glamouriga, fashion, lyxliv, skumpa och partaj eller "det gode liv" som man säger i Norge, och jag fyller den kvoten dagligen mentalt genom att surfa in på Finest.se. Där inspireras jag och eftersom jag är frisör sitter det lite i ryggraden att hålla mig uppdaterad på det senaste inom hår, smink och modevärlden. Och nej, jag är långt ifrån ett modelejon själv och min vardags(kläd)stil är snarare sportig, naturlig och enkel (...vankas det fest så piffas, puffas och fixas det så klart!) Hur som helst så gillar jag att uppdatera mig på alla fina modelejonen och jag tycker det är skönt att fly ifrån den gråa vardagen med jämna mellanrum och dyka in i denna vackra bloggvärld och frossa i allt ögongodis!
 
Men det är inte bara yta, glitter och glamour mina vänner! På Finest.se har jag hittat en riktigt fin diamant som jag har följt under cirka en månads tid. Hon är modig, har civilkurage, ett stort hjärta och hon står upp för dem svaga och utsatta i samhället, djur som människor! Hon heter Lina Axmacher, bor i USA och hon inspirerar mig på många vis! När man följer hennes blogg får man läsa om en jordnära och ödmjuk tjej med otroligt sunda ideal och vettiga värderingar. Som till exempel i somras då hon satt på en skönhetssalong och fick sina naglar fixade. Då kommer det in en trebarnspappa och ber om att få putsa salongens fönster för 1 dollar så att han kan köpa mat till sin familj. Kvinnorna som äger salongen nekar honom detta. Då utbrister Lina: "offcourse you can wash the windows, I will pay you to do it!" Ägarna får haksläpp och tackar försynt för hennes gest. Lina lyckas dessutom få de två andra kunderna vid sidan av henne betala fönsterputsaren och han får sammanlagt 60 dollar när jobbet är utfört. Är inte det en god gärning så säg? Men det slutar inte här. När Lina ska betala är hon fortfarande upprörd och känner att denna salong vill hon aldrig mer komma tillbaka till och dricks kan dem glömma. Men kvinnan tittar på henne och frågar så: "mam, tip"? Då klickar Lina och utbrister: "You can not afford to pay the man 1 dollar to clean your window still you have the stomache to ask me for tip? I will never come back here again"! Sen vänder Lina på klacken och går! RIOT!
 
 
 Lina kämpar b.la för djurens rättigheter i NY
 
 
Detta är bara en av alla insatser och goda gärningar som Lina står för och jag blir glad i hjärtat av människor som henne! Civilkurage är en mycket fin egenskap och vi behöver mera att detta i vårt samhälle och vardag! Jag ville gärna dela detta och hennes blogg med er och sagt och gjort; 22 augusti skrev jag ett mail till henne och frågade om det var ok att jag gjorde detta inlägget (respekt för intigritet!) och idag kom svaret:

 

Hej Petra!

Tack du är grym!!!

Publicera det, emaila mig länken så lägger jag ut den på bloggen!!

Kram

 

Jag är jätteglad att Lina tagit sig tid att svara mig och godkänna mitt inlägg! Hennes blogg hittar ni här http://www.finest.se/linaaxmacher

 
Kram och på återseende,
 
/Petra
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Tess

Publicerad 2012-08-26 18:48:38

Hej!! Tack för din fina kommentar i min blogg :) Tjejen från Oslo låter jätte intressant men hennes blogg är spärrad till läsenord så alla kan nog inte kolla den :/ Tack endå! Kram

Svar: Hej fina Tess! Om du trycker på OK-knappen (ca:9 ggr) när rutan om lösenord kommer upp så kommer du fram till hennes hemsida! :) Sköt om dig och tack för ditt inlägg!
petracaroline

Postat av: Lina Axmacher

Publicerad 2012-08-28 05:08:54

Tack så hemskt mycket, det värmer att jag an inspirera!!!! Kramar

Svar: Tack själv bästa Lina! "Keep up the goodwork"! KRAM
petracaroline

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela