petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

27/8 Personlig utveckling: MOD

Publicerad 2012-08-27 08:00:00 i

Denna bok kom till min undsättning 2010 som var ett ganska tufft år för mig; Jag var precis hemflyttad till Sverige efter 12 år i Norge och hade påbörjat konststudier på en folkhögskola i norra Norrland och det kändes bara helt fel. Smått vilsen om vägen vidare med ett beslut att fatta tog jag en veckas time-out från studierna och åkte hem till mamma några dagar.Jag behövde distans och lugn och ro att fundera över nästa steg. En av dagarna föreslog mamma att vi skulle åka och shoppa lite och jag var inte sen att hänga på förslaget. Shopping brukar ju göra susen när man behöver muntras upp eller skingra sina tankar för en kort sekund eller 5! Sagt och gjort, vi blåste iväg och jag minns att jag köpte ett par snygga "Nudie jeans" som fortfarande hänger med i svängarna (bra kvalitéet) och eftersom jag älskar att läsa och inspireras så hamnade jag (och mamma) även på bokhandeln i hopp om att hitta en bok som kunde peppa mig.
 
För pepp och en puff i rumpan var precis vad jag behövde och böcker om självutveckling och psykologi "gillas" så jag styrde kosan direkt till den avdelningen. Väl framme bland hyllorna och ett hav av självutvecklingsböcker fastnade min blick på en speciell bok. Orden som fångade min uppmärksamhet var MOD författad av Maria Gerlofson. Titeln träffade mig rätt i hjärtat, det var precis DEN boken jag behövde, och efter att ha läst baksidan var det taget. Att köpa boken var ett klokt beslut och den har varit en nyttig vägledare för mig. Ni undrar kanske om boken påverkade mig i mitt beslut angående folkhögskolan? JA,  jag vågade följa magkänslan, hoppade av folkhögskolan och flyttade till Stockholm, började jobba och studera på universitetet och det kändes helt rätt!
 
Så alla ni som behöver strategier och verktyg till mera mod, att stå upp mera för er själva, samt lära att säga nej och sätta gränser, kolla upp denna bok!
 
http://www.bokia.se/mod-sta-upp-for-dig-sjalv-4376329
 
På återseende! Ny vecka betyder ju nya utmaningar, händelser i skolan och inbokade event så håll utkik!
 
Kram,
/Petra

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela