petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

24/7 Del 1- Meditation, vadå?

Publicerad 2012-07-24 15:16:34 i

*Buddha*
 
Jag har fått en trevlig förfrågan om att skriva ett inlägg om varför jag mediterar och hur jag mediterar samt tips till nybörjare/de som vill komma igång men som aldrig förut mediterat. Vilket strålande förslag- visst! Jag kommer dela upp inläggen i 4 annars blir detta inlägg alltför långt och gigantiskt! Ok, då kör vi!
 
Till att börja med är jag den sista som trodde att JAG skulle börja meditera och här serverar jag några av mina fördomar -"Något såååå långtråkigt! -"Inte har jag tid med det här! "- Men fy vad stressad jag blir av att bara ligga här rakt upp och ner!" -"Vadå möta mitt inre barn? Jag ser då f-n inget barn"!!? (...mer irriterad än lugn!) Det var sådana tankar som flög genom mitt huvud då jag vid enstaka tillfällen fått för mig att pröva meditation. Jag är den första att erkänna att jag har haft både förutfattade meningar, fördomar och förväntningar när det kommer till meditation. På vad/om något skulle uppenbara sig då jag mediterade? Eller på effekten efteråt? Skulle jag verkligen få känna det där omtalade lugnet inuti? Eller få superkraften att stå emot omvärldens alla krav? Skulle jag på riktigt bli mer empatisk och kärleksfull emot mig själv och mina medmänniskor? Ni som testat och varit skeptiska till meditation kanske känner igen er i tankegången?
 
Vilken bild får ni på näthinnan när ni tänker på meditation och att meditera? Jag vet i allfall att när jag tänker på meditation får jag en bild av gurus i Indien med snälla ögon, som sitter dagarna i ända på sina Ashram och mediterar och yogar och har sinnesfrid och kärlek i hjärtat. Det verkar så ljuvligt, så mysigt och befriande visst? Och för att inte tala om alla miljoner lärjungar som följer i deras fotspår världen över. Kan dem ha fel allihopen? Vad är det som är så magiskt med meditation? Hur ska man hitta rätt i denna meditationsdjungel, tekniker och varianter? Varför ger medveten andning inre lugn? Vad innebär medveten andning?-" So many questions so little answers"! Det är bland annat alla dessa frågor som gett mig vatten på kvarnen och viljan att finna svaren genom att ge meditation en ärlig chans.
 
Men det som på riktigt väckt min tro på meditationens läkande krafter (...och som smulat sönder mina fördomar totalt och jag gillart!) är att se hur det kan få människor att förvandlas och transformeras. För 3 år sedan spenderade en mycket god vän till mig några månader på ett Ashram i Indien. Genom daglig meditation, karmayoga och stöd av en personlig guru i landet långt borta transformerades hon från att vara sjuk- djupt olycklig, deprimerad och med kronisk värk i lederna- till att bli frisk. Den förvandlingen har jag erfarat och sett med egna ögon och jag kommer aldrig glömma den dagen då hon kom tillbaka från Indien och var som ny! Hon utstrålade en kärlek, inre ro och livsgnista som jag inte sett hos henne på många år. Jag fick tillbaka min vän i dubbel bemärkning och den dagen insåg jag att meditation måste vara en gåva till mänskligheten!
 
Imorgon ska jag skriva om varför JAG mediterar så välkommen åter!
 
Kram,
 
Petra
 
 

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2012-07-24 15:45:48

Wow, snacka om snabb respons! Tack! :) Ser fram emot att läsa mer!

Svar: Hej Maria!
Jajamensan! Här sitter det inte fast nånstans inte! Jag blir inspirerand av att skriva om teman som kan hjälpa och inspirera andra! Det kommer mera var så säker! :)

Välkommen åter!

/Petra
petracaroline

Postat av: Helena

Publicerad 2012-07-24 21:05:30

Åh, nu blev jag sugen på att testa detta och tipsa min käre partner om det som har sådana problem med sömnen och värk i kropp. Du skriver så härligt, ärligt, bra och inspirerande! :) Kram, Helena

Svar: Hej Helena!
Tack för dina fina ord! Det glädjer mig att du blir inspirerad! Min melodi är att "det enkla är det bästa" och man behöver inte meditera i 1 timma för att få effekt! Pröva dig fram och tipsa gärna din partner om meditation också! Jag kommer att berätta mer om vilka meditationstekniker senare i veckan, så håll utkik för tips!

Kram
petracaroline

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela