petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

12/9 Körslaget nästa?

Publicerad 2012-09-12 11:00:00 i



 
...eller? Jag får nog sakta i backarna med körslaget och istället berätta hur min allra första kväll med kören gick. Erkänn att ni vill veta! Ok- nu "kör" vi ( humorn på topp!) På en skala från 1-10 med att hitta "rätt stämma" säger vi att jag lyckades 5. Jag hade svårt att hålla mig kvar i rätt stämma och jag sjöng nog med i alla 3 stämmor innan kvällen var omne, ha,ha..
 
Utifrån körledarens bedömning av mitt normala röstläge vid tal är jag ingen altstämma. Med andra ord har jag ingen basröst och ska inte sjunga mörkt. Jag hamnade istället någonstans mellan 1 och 2 sopran. 1 sopran sjunger väldigt ljust och högt och 2 sopran hamnar då mellan 1 sopran och altstämman!(?)... Blir ni lika förvirrade som mig? För mig är 2 sopran den mest svårtgreppade stämman ännu så länge men jag är vid gott mod!
 
Vi fortsätter med körens bemötande och stämningen under kvällen. På en skala från 1-10 för gott bemötande och hur goa, vänliga och livsglada körmedlemmarna verkar vara säger vi 10! Helt enkelt en skön blandning tjejer, ungakvinnor och damer som jammar loss tillsammans. Och på en skala från 1-10 hur kul det var att sjunga i kör igen säger jag 9 med stor potensial för 10 inom snar framtid. Förklaringen till 9 är min frustraion att inte greppa stämman och lösningen på detta ligger i tålamod, övning och att ta tiden till hjälp. Men det är ju inget nytt under solen att i det roliga ligger också utmaningarna och ruvar. Tänk vilken lycka när jag hittar rätt i djungeln av stämmor!
 
Fortsättning följer nästa tisdag!
 
I övrigt så hade vi muntligt redovisning på historialektionen i morse, ni vet det  vi egentligen skulle haft förra fredagen men som vi skonades. Jag var naturligt nog trött då lektionen började 08.10 och inget morgonkaffe hade jag i magan men kände mig både lugnare och mer bekväm i att redovisa idag och det gick fint! Inga värsta tänkbara scenarior som hjärnsläpp eller ångesthjärtklappsvettningarsjunkagenomjorden-attacker som jag fick när jag var 15 år på en engelskaredovisning och många gånger efter den händelsen. För er som inte följt min gästblogg på Vårdguiden kan jag berätta att jag under sena tonåren utvecklade social ångest och en så kallad förväntansångest eller "ångest för ångesten" som hängt med sen dess.
 
Denna ångest har jag kämpat och krigat med under många år och som de senaste åren äntligen börjar släppa.Jag kan verkligen förundras över hur obehagliga upplevelser har en förmåga att etsa sig fast i minnet, kropp och själ och sen spökar flera, flera år efter aktuell händelse! Men det som hjälper är att jobba på att "gilla läget", acceptera ångesten och förstå varför och varifrån den kommer. En händelse? En kommentar? En situation? ( funkar oftast för mig och ibland inte) Att möta likasinnade genom ÅSS har därimot hjälpt mig enormt, att gästblogga för Vårdguiden Stockholm likaså. Att meditera, vara fysiskt aktiv, omge mig med fina, snälla, roliga människor och att vara kreativ som att sjunga, måla, fota (...eller vad man nu blir GLAD av att göra) HJÄLPER och i detta ligger nyckeln till själaro för min del.
 
Har ni några hjänspöken som ibland lägger krokben i vardagen? Hur hanterar ni dem?
 

Kram och kärlek,
/Petra
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela