petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

16/9 Ta väl emot:

Publicerad 2012-09-16 12:38:00 i

Journalisten, dramapedagogen, föredetta chefsredaktör för tidningen Leva PS!, numera skribent för tidningen HÄLSA, konsulten och från 1 oktober även egenföretagare och coach! (Puh!) Mina damer och mina herrar tillåt mig att få presentera bästa Maria Gerlofson!...
 

 
...och nu ska jag berätta hur allt började:
 
Ni av er som följt min blogg vet att jag hade en vilsen period efter hemflytten från Norge under hösten 2010. För er som är nya kan jag berätta att jag just hade påbörjat konststudier i Skellefteå men det kändes inte rätt, så jag tog en timeout och åkte hem till mamma för att få ro att fundera. En av dagarna hos mamma åkte vi på shopping och då snubblade jag över Marias bok MOD. Den kom som en gudagåva, jag köpte den och den gjorde stort intryck på mig och den hjälpte mig i processen att fatta några viktiga beslut. Av den anledningen ville jag tacka Maria för att hon skrivit en så fin och matnyttig bok. Jag är ju av det virket att om jag gillar någon eller något som någon gjort så ser jag till att denna någon får veta det! Att visa uppskattning är viktigt.
 
Sagt och gjort; jag skickade Maria ett tackmail och fick ett fint svar tillbaka och det skickades några mail fram och tillbaka efter det. I ett av mailen tog jag mod till mig och frågade om inte Maria kunde tänka sig att mötas över en kopp kaffe och prata bok? Jag har nämligen sedan 2006 velat skriva en bok men har ju ingen aning om hur den processen går till? Hur gör man? Vart börja? Hur börja? Hur avsluta och allt där imellan? Kort sagt vad tänka på? Ja, frågorna var många och jag satt inte inne med svaren. Maria därimot hade ju skrivit en bok och var med andra ord en källa till upplysning och visdom och ni förstår att lyckan var gjord när hon svarade - "OK"!
 
Så en solig novembermorgon 2011 träffades vi på kafeet som ligger jämte med hotell Rivals vid Mariatorget (Stockholm). Gissa vem som var förväntasfull, pirrig och glad som ett barn på julafton! Vi möttes vid entreén precis på slaget 09:00... eller med närmare eftertanke så var jag några minuter sen och ja, jag hade såklart gett Maria besked! Vi handhälsade, gick in och köpte varsinn kaffe och satte vi oss vid ett fönsterbord och sen flög tiden. Maria lyssnade uppmärksamt och nyfiket på mig och ställde en massa bra frågor som jag själv inte tänkt på att ställa. Exempelvis vilken målgrupp boken ska riktas emot som är en mycket vesäntlig fråga att besvara i bokskrivaprocessen. 
 
Mitt intryck efter att ha mött Maria är att hon är professionell, rak, intelligent, sympatisk och rutinerad och väldigt god på att lyssna och ställa "rätt" frågor (Hon kommer passa utmärkt som coach!) Det var ett väldigt trevligt möte som varade i cirka en timma och jag fick mycket bra svar på mina frågor. Tiden efter mötet har vi haft sporadisk mailkontakt och i somras fick jag veta av Maria att hon kommer gå vidare i sin karriär och starta eget företag. Hon kommer alltså från den 1 oktober att jobba som coach och jag låter Maria själv beskriva coachningen så som hon beskrev det för mig:
 

 "Jag är rätt och slätt coach eftersom jag tror allt hänger ihop. Coachning är ju en form av samtalsmetodik som hjälper klienterna att komma fram till sina egna svar. Ofta börjar en session med att någon vill prata om jobbet, och slutar i att prata om relationer…  Eller tvärtom, man orkar inte ha bra relationer för att man jobbar för mycket, ja du fattar. Jag vänder mig främst på sikt till företag, men just nu är jag under certifiering och behöver provklienter och vill träna mig på alla. Tills jag fått min ceritifering tar jag 500 kronor för en timme och coachar både öga mot öka, i telefon och på promenader! Du får jättegärna tipsa folk! Telefon är då 070-7305997 eller [email protected]

 Kram Maria"



Jag (Petra) tycker personligen att coachning under en promenad låter helt underbart! Det är definitivt en form som jag skulle gilla då jag älskar att vara ute i naturen och tycker att "pratet" sitter lösare och är mer avkopplande när det promeneras än när det sitts öga mot öga i ett coachrum. Smaken är dock som baken och Maria erbjuder alltså dessa 3 varianter så om du, ni eller någon bekant är i behov av vägledning eller coachning av något slag kan jag med varm hand rekommendera Maria Gerlofson.

Telefon: 070-7305997

Mail: [email protected]

Kram på er och på återseende

/Petra

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela