petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

20/9 Dagens ljuspunkt(er)

Publicerad 2012-09-20 15:20:00 i

 
 
 
Som många med mig har jag somliga dagar då jag är tröttare, känsligare och mer introvert än andra. Andra dagar är jag mer extrovert, gladare och roligare än somliga och vissa dagar är jag en mix utav båda. Kan vara svårt att hänga med i svängarna ibland, visst?
 
Dem dagar jag inte har lika mycket kraft och energi försöker jag tänka på ljuspunkter- det är lite samma tema som jag presenterade för er igår- att sätta guldkant på livet. Så ljuspunkter och guldkanter är bra att samla på dagar då det känns tungt och mörkt eller om ens känsloliv åker berg och dalbana. I dag som de flesta dagar har jag varit en mix utav många känslor och det "tär" ju från grundenergin att reglera känslolivet stup i kvarten. Så vad göra?
 
För att ladda mig själv behöver jag egentid och positiva tankar. Ljuspunkter. Dagens 1:a ljuspunkt är att jag genomfört mattelektionen och bett om hjälp och förstått det mesta. Dagens 2:a ljuspunkt är att jag ska träna ute i det strålande höstvädret och det är helt underbart! Träningsrundan blir att cykla 2,5 till sjön för att sen cykla vidare 3,5 km runt lilla sjön, sen parkerar jag gamla bettan och joggar 4 km runt stora sjön och cyklar tillsist 2,5 km hem igen. Dagens 3:e ljuspunkt är att jag närsomhelst från nu fram till 2 oktober ska bli faster och jag längtar så efter att få träffa lilla pyret!  Alla dessa ljuspunkter gör mig väldigt glad i hjärtat och 1,2,3 så har jag nytankade batterier och lugnet tillbaka i själen.
 
Någon annan som vill dela sin(a) "dagens ljuspunkt(er)" med oss?
 
Kram,
 
Petra

Kommentarer

Postat av: Aida

Publicerad 2012-09-22 01:13:41

Hejhej, jag är lite av en ny läsare. Har börjat titta in på din blogg för kanske en månad sen genom vårdguiden. Tänkte att jag kunde kommentera också. Börjar med att säga att jag tycker om dig och din blogg! Vad roligt att du ska bli faster!

Jag känner precis så, ibland tror jag att jag är ambivert för det kan vara så växlande. Jag tycker att det var fint att du har med mattelektionen som en ljuspunkt, ibland kan skolan gå i förbifarten och man glömmer bort att det också räknas.

Mina ljuspunkter för dagen i alla fall: 1. Jag vågade ringa CSN och fråga om när mitt lån kommer avskrivas. Jag tycker vanligtvis att det är så stimulerande att behöva ringa sådana ärenden och vidarekopplas 5 gånger och behöva berätta på nytt för fem olika personer med olika tonlägen och allt. 2. Jag var väl förberedd inför Övningstillfället på kemin och vågade ställa frågor till kursledaren, även om jag gjorde slarvfel. Det var liksom okej att jag gjorde det. Jag blev glad när han svarade "men du har tänkt rätt och det är bra". 3. Jag gick på min första sittning, efter att ha börjat på universitetet för två veckor sen, och var sann mot mig själv. Jag kände inget krav på att jag måste vara eller göra som alla andra. Om jag inte känner för att dricka alkohol eller dansa så måste jag inte det. Sedan var det tryggt att ha kompisar där som också inte kände att det var riktigt kul heller och att det var okej om folk tycker att vi är tråkiga, vi har roligt tillsammans. Vi gick och fikade hemma hos mig istället för att gå på klubben efter middagen. Vi lärde känna varandra mer och jag tror nästan att dom också är HSP eller dylikt, för de sa saker som "jo men jag tycker inte om att träffa många människor på en gång". Så det kändes bra!

Svar: Hej Aida!Vad kul att du hittat hit genom Vårdguiden,känn dig varmt välkommen! Vad glad jag blir att du gillar min blogg det värmer och ger inspiration! Och ja, jättehärligt att bli faster- jag räknar dagarna nu!
Ja, jag tänker som dig angående ambivert att jag känner jag igen mig mycket i det och HSP/starkskör.Visst är det skönt att läsa om andra som känner igen sig i samma som en själv? Jag har stor tro på att möta likasinnade och få stöd och styrka då det är min egen erfarenhet genom självhjälpsföreningen ÅSS

Visst har du rätt angående skolan, det är lätt hänt att ta den utmaningen som en självklarhet att man ska tackla galant eller att man bara tänker på det som man inte gillar och drar ner sig själv. Vikigt med ljuspunkterna och din ljuspunkter tycker jag var toppen också! Vad härligt gäng ni var som tassade hem till dig och fikad efter sittningen! Det är viktigt att hitta sin grupp där man trivs och känner att man kan vara sig själv! Keep up the good work!

Tack för ditt inlägg och åter igen varmt välkommen!

Kram
petracaroline

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela