petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

22/9 6 dagar kvar till...och en tillbakablick

Publicerad 2012-09-22 11:26:00 i

 
 
Idag är det 6 dagar tills jag fyller 34 och med den insikten känner jag -herregud vad tiden flyger! Vart tog åren vägen mellan 18 och 34? Jo, jag vet ju så klart men helt plötsligt känns det som dem åren bara rusat iväg i raket fart och det blir en massa år av intryck att sortera. Jag har gjort massor under dessa år och samlat på mig enormt mycket yrkeserfarenhet och upplevelser från vardagen, från resor, från vänskap, från det smärtsamma i livet och från det fina. Jag har skapat ett stort socialt nätverk runt mig av fina vänner, nära mig och på distans och jag blir stolt och samtidigt facinerad över av allt jag hunnit åstadkommit hittils och för att nämna några: Jag är frisör, pedagogisk handledare för lärlingar, har vikarerat som butikschef, tagit uppdrag som gesällkontrollant för blivande frisörer samt stylistuppdrag. Jag har utbildat mig till Friskis&Svettis instruktör och arbetat ideellt med det under 5 år (...vid sidan av frisörjobbet)  och under dessa år har jag regelbundet blivit inbjuden som inspiratör på olika Friskisevent i Stockholm, Oslo, Göteborg och Fredrikstad. Jag har jobbat på olika lager och tagit truckkörkort, vikarerat på dagis och jag har åren där emellan rest på språkresa och under 13 veckor lärt mig spanska (... i Benalmadena) samt backpackat i Mexicio, Guatemala och Belice under 8 fantastiska veckor året efter språkresan i Spanien...
 
...jag har varit sjukskriven i 3 perioder under mina 10 år som frisör då det tidvis har varit en tuff bransch för mig att hantera. Mycket stor social press, hög stressnivå och ljudnivå i arbetsmijlön generellt, och naturligtvis blir det en press på "det yttre" då man är en trendsättare som ska föregå som gott exempel i kläder, smink och senaste frisyrerna. Jag kände ofta att jag längtade bort från det ytliga och till något mer meningsfullt om ni förstår mitt tänk nu? Jag fick ju det djupa på ett vis då jag har en förmåga att naturligt skapa fina samtal och goda relationer med männsikor och jag hade många "fasta" kunder, dvs kunder som bara ville klippa sig eller färga håret hos mig. Men frisöryrket är ändå en ytlig bransch med utseende i fokus och hela den faderittan så där kände jag mig inte hemma i långa loppet.
 
Att flytta till Sverige och starta på en ny bana har därför kännts väldigt rätt och tänk att det snart gått 3 år sedan jag lämnade Oslo!? Sen jag flyttat till Sverige har jag studerat 1 år på Stockholm universitet, jobbat som säljare, eventpersonal och säljcoach, anlitats som frisörkonsulent för Schwarzkopfs räkning på "Mama Awards", Stockholm 2010 samt följt Vårrusets turné samma år och marknadsfört produkter. Jag har gästbloggat för Vårdguiden under nästan 1 år och jag har föreläst om min gästblogg på ÅSS årskongress under hela 45 minuter (...och samtidigt blivit videofilmad), samt blivit intervjuad av två olika tidningar i samband med detta. PUH! Hänger ni med? Det är knappt jag gör det och tiden flyger...
 
I övrigt så fick jag en supertrevlig kommentar igår av en ny läsare och det är alltid lika roligt att få! Hoppas ni vet att alla som följer min blogg är uppskattade och varmt välkomna att skriva inlägg och kommenatarer men känn ingen press.Kul att jag kan inspirera och beröra. Jag får mycket igen av att skriva och det är mitt sätt att ventilera alla tankar och alla känslor som hopat upp sig på ett konstruktivt och avslappnat vis.
 
Nu ska jag plugga matte. På återseende
 
/Petra

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela