petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

12/10 Empatiskt bemötande

Publicerad 2012-10-12 18:24:00 i

 
 
I går när jag cyklade till meditationskursen inträffade detta möte som jag nu ska berätta om för er. Till historien hör att denna stad (som många andra) inte har den allra bästa infrastukturen för cyklister i form av brist på cykelvägar. Så att cykla runt i denna stad är inte alltid enkelt, och oavsett om man som cyklist cyklar på vägen eller trottoaren så verkar många uppröras eller bli arga.
 
Vad göra när det är brist på cykelvägar? När förhållandena inte äro optimala tar man till en kompromiss. Jag känner mig otrygg att cykla bland bilar så jag cyklar på trottoaren MEN med respekt för gångarnas trygghet plingar jag och säger tut tut i GOD tid så dem hinner uppmärksamma mig och gå till sidan. Jag tackar även då jag blir glad att dem visar mig respekt och goda manéer tillbaka.
 
Igår när jag kom cyklandes på trottoaren plingade jag på en äldre dam som vände sig om då jag skulle passera, sååå arg vet ni, sååå arg. Jag kände en grym empati och tänkte: den här damen kanske aldrig blivit tagen på allvar? Kanske ingen lyssnat på henne? Eller så är hon en moralpolis. Jag stannade till och vi hade en för och emot argumentation angående huruvida jag som cyklist ska kunna cykla på trottoaren el ej. Damen var mycket lite villig att kompromissa. Jag frågade om hon inte själv brukar köra egna kompromisser i andra områden i livet då förhållandena ej är optimala. Det fick henne att tystna men fortfarande var hon stenhård.
 
Jag föreslog då med glimten i ögat att hon borde skriva en insändare i vår lokala tidning så hennes ilska på cyklister blev KONSTRUKTIV. Då blev hon lite mjukare och till och med antydan till glad. När vi avrundade vårt möte sträckte jag fram handen och bestämde i samma  sekund att NEJ, den här damen behöver ta mig tusan en KRAM och det fick hon. Sen cyklade jag iväg med en varm, go, stolt känsla av att mitt bemötande gjorde att vi gick från att - om jag bemött damen med samma ilska tillbaka- i värsta fall hade lämnat varandra arga, så gjorde mitt empatiska och kompromissande bemötande att vi  båda istället var överens om att detta är ett problem för fotgängare, cyklister och bilister och att det är kommunens ansvar att förbättra infrastrukturen så den blir trygg och funktionell för oss alla.
 
Empatiskt bemötande kan absolut rekommenderas!
 
Kram,
 
/Petra

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela