petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

19/9 I det lilla hittar man det stora

Publicerad 2012-09-19 11:15:00 i

Det är viktigt att skilja på vardag och helg tycker jag och att sätta guldkant på tillvaron och livet för då får livet mer innehåll, glädje och kvalitét. Det behöver inte vara så stora guldkanter heller som oftast är det ju i det lilla som man hittar det stora. Ta bara en nykokt kaffekopp (...för min del alltid med en skvätt mjölk!) Hur gott smakar inte den en tidig onsdagsmorgon? Känslan av att få omsluta händerna runt koppen och känna värmen och kaffearomen medans man vaknar till liv i lugn och ro är guld värd!

Eller det lilla i att få ett leende av en klasskompis eller någon okänd som man möter på gatan? Eller att få paket från H&M i posten som man beställt veckan före och som man tillfälligt glömt bort dagen det anländer? (jippi!) Eller att få omtanke och kärlek, en kram ifrån någon man älskar när man som mest behöver det. Ibland då man som minst gjort rätt för en kram men oftast som mest behöver det...

För mig är även det lilla att minnas allt det fina som varit, som till exempel minnet av min älskade farmor och allt hon gett mig; min fina pappa, blåfärgen på mina ögon, en fantastisk humor, glädjen till sången och vikten av att bevara barnet inuti. Farmor har för mig varit tryggheten, kärleken, glädjen, inspirationen som jag vårdar ömt inom mig...

...och på tal om det lilla så känns det väldigt skönt att vi har lillalördag idag! Inte det att jag har tänkt mig ut och svira runt på byn och dricka öl utan snarare så betyder lillalördag att fredagsmyset närmar sig. Dagen då jag unnar mig en påse smågodis, choklad, tänder ljus och ser ett par tre filmer och bara tar livet med ro. Inga krav inga måsten bara mys och chill! Men innan dess så väntar egenstudier och några lektioner i engelska, matte och historia.

I går upplevde jag även glädjen i det lilla i form av min andra "testapåattsjungaikören"afton och det var ännu skojigare igår! Jag hittade snabbare och lättare "min stämma" och eftersom jag kände igen sångerna vi sjöng hade jag mera flyt i sjungandet rent generellt. Jag satt även bredvid samma goa, glada, mysiga dam som sist och eftersom vi sjunger samma stämma hjälptes vi åt. Tiden gick fort och jag ser framemot nästa tisdag redan och jag vill bara sjunga mera och känner att jag blir varm i hjärtat och glad i magen av att sjunga i kör igen! Så det kommer att bli en fortsättning följer...

I vad hittar ni det lilla i det stora?

Trevlig lillalördag alla fina!

/Petra

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela