petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

19/4 Mina drömmar och mål!

Publicerad 2013-04-19 20:35:00 i

 
Här kommer mina mål och drömmar blandat och uppräknade i en ordningsföljd utan tanke bara uppräknade spontant från hjärtat.Några mål/drömmar lever jag redan, några är en tidsfråga och några får ödet bringa mig om det är meningen.
 
1) Ta körkort och skaffa en kornblå eller lila sportbil- en fråga om tid och pengar
 
2) Skriva en eller flera barnböcker- har idéer om både innehåll och hur layout ska se ut/utformas
 
3) Jobba som föreläsare och inspirera mina medmänniskor på ett eller annat vis
 
4) Börja vågsurfa regelbundet- jag älskar naturen, havet och känslan att guppa på en surfbräda och invänta en våg...
 
5) Hoppa fallskärm- tandemhopp och en dag ska det ske!
 
6) Börja klättra- inomhus och utomhus- jag gillar känslan jag får i kroppen de gånger jag testat denna sport, jag glömmer tid, rum, mig själv och är bara ett med min kropp, utmaningen och klättringen.
 
7) Sjunga in musik i en musikstudio- jag har en så stark längtan efter detta och jag mår bra av att sjunga och älskar att sjunga!
 
8) Bygga en egen musikstudio i mitt framtida hus och sjunga varje dag
 
9) Meditera varje dag på kärlek, harmoni, medkänsla och förlåtelse- något jag gör.
 
10) Att genom det skriva ordet nå ut till människor och berätta om min egen erfarenhet om social ångest/ psykisk(o)hälsa för att belysa, upplysa, hjälpa, inspirera, peppa andra- något jag gör och jag har även gästbloggat för Vårdguiden i Stockholm under 7,5 månad samt föreläst 1 gång om min gästblogg för ÅSS på deras årsmöte, http://www.angest.se/riks/
 
11) Studera(t) på universitetet- något jag har gjort under 1 år i Stockholm (2 kurser i sociologi) och det har gett mersmak så vi får se vilken utbildning det faller på när jag väl bestämt mig.
 
12) Klara matte 2 kursen, bli godkänd.
 
13) Aktivt ta "egetansvar" över tankespöken och beteendemönster från det förflutna som lägger krokben för mig idag- något jag gör genom KBT-metoden "att göra tvärtom" samt genom meditation och kuratorsamtal
 
14) Förebygga kränkningar och mobbning så mycket jag bara kan genom att våga följa min övertygelse att detta är något vi alla måste ta ansvar att förebygga, belysa. Jag ska fortsätta våga trots att jag blir sedd på som syndabock, gnällspik, någon som rör upp något negativt som inte många varken vill, vågar se eller ta i,  trots att jag möter motstånd, blir missförstådd och fördömd från olika håll ska jag fortsätta våga, för jag gör det av kärlek och för människors välmående. Inte för att jag tror mig vara bättre än andra, felfri eller en missnöjd besserwisser som bara vill sprida skit runt mig. Jag säger ifrån och belyser kränkningar för att det strider emot allt jag står för. Jag gör det för att jag har upplevt det själv och vet hur illa det kan skada en människa. Jag är mer och mindre rädd varje dag att vistas på skolan pga utvecklingen efter att jag har börjat belysa detta, men jag går dit iallafall och jag tänker forstätta våga stå upp och säga- "det här är inte ok, något behöver förändras för allas bästa".
 
15) Tre tatueringar (i textform) och har klart för mig vilka texter. Bara tid och pengar som hindrar mig.
 
16)Resa utomlands (Spanien, Frankrike, Italien eller Grekland) i två veckor och bada, dansa, sola, njuta och leva livet!
 
17) Resa till Costa Rica och stanna där under en längre period, bättra på spanskan och surfingen och njuta av den vackra naturen.
 
18)Lära mig mera om Meta medicin och hur man genom denna metod kan nå läkande av kropp och själ
 
NEVER GIVE UP!
 
kram och kärlek,
 
Petra
 

Kommentarer

Postat av: Aida

Publicerad 2013-04-20 09:21:18

Med tanke på den återkommande sista punkten är det är så starkt av dig att kämpa och att även under sådana tider hålla hoppet uppe och göra allt du kan för det som är rättvist. Många styrkekramar och lyckoönskningar till dig och dina drömmar för att du peppar och stärker mig genom din blogg :)

Postat av: Petra

Publicerad 2013-04-20 11:29:28

Hej Aida!

Tack så mycket för dina ord och ditt inlägg! Det ger kraft att läsa!

Det goda och ljusa vinner i längden, det får vi hålla fast vid när det råder mörker och motsatsen till det goda. Människan vill som rgel inget ont men vi klampar lätt varandra på tårna då vi alla har olika bagage och tolkar och tar situationer olika. Men vissa miljöer är sundare och andra mindre sund för personlig växt och dessa behöver förändras tillsammans med dem som vistas där och det är där jag verkar.

Kram och sköt om dig!

/Petra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela