petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

22/3 Vart hämtar man kraft...

Publicerad 2013-03-22 09:10:00 i

...när man inte får gehör?
 
Förkylningen har gjort sig tillkänna. Den kom som en blixt från klar himmel under onsdagskvällen och smög sig in i systemet under natten. I går vaknade jag med halsont och ont i lederna och under kvällen kom febern. Nu sitter jag i köket och snörvlar och har bestämt mig för att det får bli en hemmakurerardag. Har inga obligatoriska lektioner idag så det känns skönt. Hade naturligtvis behövt den vardagliga dubbeltimman i matte för jag har matteprov nästa vecka men får räkna själv så gott det går.
 
Immunsförsvaret kraschar nog för att jag inte trivs på Komvux. Helst skulle jag vilja hoppa av allt så som det känns just nu. Jag finner ingen livskraft under det taket, i den lokalen, mellan de fyra väggarna.  Ingen inspiration bara en giftig skolmiljö som går som en röd tråd från rektorn till lärarna och många med mig verkar må dåligt av detta men ingen gör något! En av mina bästa vänner har valt att hoppa av för att hon inte orkar med lärarnas attityd.Inte ok. Rektorns svar på mitt mail lyser fortfarande med sin frånvaro och den utveckling jag välkomnade för några veckor sedan,  innan sportlovet ni minns, den verkar rinna ut i sanden. Vad göra? Lita på att allt ordnar sig? Att "karma" ställer ordningen tillrätta förr eller senare?
 
Det är i allafall väldigt tungt att vara en av få människor på skolan som vågar stå upp för hur fel kränkningar och orättvisor är och att dem existerar är ett faktum. Men när jag försöker synliggöra det händer ingenting? Ingen vågar ta i det och ingen vill erkänna sig kränkta eller berörda. Alla vet att det förekommer men ingen kränker och ingen blir kränkt? Eller? Jo, alla vet men ingen gör något förutom jag som försöker så gott jag kan att belysa problemet. Ska vi bara fortsätta blunda och må dåligt? Jag vet att jag mår väldigt dåligt av detta men det känns som att jag inte kommer någonvart i skolan. Lärarna och pedagogerna hör mig, verkar tillmötesgående på möten men sen fortsätter allt som innan. Det blir som ett spel för hovet, ett skämt.
 
Jag vill vistas i en stärkande, kärleksfull och energigivande miljö, där jag och andra får stråla och vara dem vi är födda att vara, där ingen är "fel" och där alla får lov att vara egensinnig på sitt vis utan att bli kränkta. Nu hoppas att jag att helgen, lugn och ro får mig att hitta tillbaka till min inre styrka tills en ny vecka på Komvux. Jag försäker hålla fokus på mina mål och varför jag pluggar där och ignorera det som är ondskapsfullt, men det är ingen lätt uppgift för min livsenergi försvagas något enormt i giftiga miljöer. Ni vet känslan jag talar om? Ingen borde behöva känna den. Det är inte värdigt.
 
Kram och kärlek,
 
Petra
 
 

Kommentarer

Postat av: Per

Publicerad 2013-03-22 10:04:28

Gör mig ledsen att läsa detta. Jag förstår att det känns jobbigt att alltid behöva vara den bättre människan i en miljö som tar alla energi. Extra tråkigt såklart att din vän valt att avsluta studierna på grund av skolklimatet. Du verkar ju ha gjort allt som går för att förbättra förhållandena i klassrummet, du borde inte behöva lägga mer av din energi.

Jag vill såklart uppmuntra dig. Det är inte min plats att sätta press eller tycka nånting, jag menar inte så. Däremot så vill jag ju dig fortfarande väl, och att du får den där utbildningen du pratat om. Jag skulle kunna säga tänk vad skönt det känns efteråt när kurserna är färdiga. Håll ut och kämpa på. Ett mål i sikte räcker ofta lång men du ska inte behöva bli sjuk eller må dåligt av det. Jättetråkigt att du behöver känna såhär.

Hoppas att en lugn och stärkande helg kan bota din sjukdom först och främst. Jag försöker sända positiv energi åt Ö-vik :)

/Per

Postat av: Hanna

Publicerad 2013-03-22 12:51:22

Kram och kärlek till dig Petra! Jag önskar dig en trevlig helg! Dina ord berör och jag förstår din frustration och hoppas innerligt att det kommer bli bättre.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela