petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

06/06 Grattis Sverige!

Publicerad 2013-06-06 18:41:00 i

Dagen har varit lugn och skön och jag har njutit av ledighet, vackert väder, god frukost och ett uppfriskande träningspass i skogen. På väg hem började en söt pensionärstant prata med mig och hur vacker ett träd slagit ut i blom och så pratade vi om hur vackra de lila syrenerna är. Jag gillar verkligen äldre människor så det kommer bli en bra sommar att få glädjen att jobba för dem. Ser mycket framemot det!
 
Sista skoldagen trodde jag skulle bli av igår men jag ska tillbaka imorgon en sväng och snacka betyg med kommunikationsläraren samt utvärdera hur terminen och kursen varit. Tanken var att utvärderingen skulle göras igår efter mötet med rektorn och min mattelärare 12.30 (det sista mötet för denna termin) men det blev helt uppochnervänt då rektorn hävdade att vi skulle haft mötet i tisdags klockan 14.00? Att dem väntat på mig men då jag inte dök upp antog dem? Ja, jag har ingen aning vad dem antog? Om någon inte dyker upp på ett viktigt möte ringer man inte då? Eller mailar? Eller går in till rummet där man vet att eleven sitter och skriver kommunikationsprov och frågar varför denne inte är på mötet? Där satt jag och skrev i godantro att mötet skulle vara onsdag 5/6 klockan 12.30, men ingen kom och ifrågasatte vart jag var? Det enda besked jag fått om detta möte var då rektorn ringde till mig efter mötet vi hade fredagen 31/5, och då fick jag information om att mötet var satt på onsdag 5/6 klockan 12.30, parallelt med min kommunikationslektion. Något jag noterade i min alemancka och även nämnde för min lärare i kommunikation då jag skrev kommunikationsprovet i tisdags; att jag skulle komma senare till utvärderingssamtalet då jag hade ett möte först, 12.30. Varför skulle jag säga det till läraren om mötet var satt till på tisdagen klockan 14?
 
Då jag igår kom till skolan var matteläraren på väg hem på lunch? Som tur var kom jag i samma veva som hen skulle hoppa upp på cykeln så jag bad hen följa med in till rektorn för att reda ut vad som försigår? Hen sa nämligen att hen fått besked om detta mötet på tisdageftermiddagen!? Och att de väntat på mig i konferensrummet klockan 14.00 på tisdagen? Rektorn som i fredags 31/5 sagt till mig att tisdagar INTE passar för då har lärarkåren samverkanmöten. På tisdagar pch torsdagar. Hen visade mig till och med schemat för lärarna då vi stod på hens kontor och funderade kring tid för mötet. På grund av deras samverkansmöten 14.00 blev därför onsdag 12.30 bestämt då hen ringde mig. Så där står jag igår som ett frågetecken framför en rektor som hävdar att mötet var satt till tisdagen 4/6 klockan 14? Blånekandes att det skulle varit igår. Att det inte fanns tid för mötet igår 5/6 12.30! Det var som att prata med en vägg. Ord mot ord. Mycket obehagligt och frustrerande. Jag vet att jag inte misstagit mig på tid och datum då jag skrivit ner det i min almenacka och detta möte är något jag värderar högt och sett framemot. Det är så många frågetecken att ifrågasätta kring kommunuikation, bemötande och agerande...
 
Hur som helst så fick vi bestämma en ny tid och gårdagens möte är en av de allra märkligaste upplevelser jag haft på länge, och det har bara gett mig ytterligare bekräftelse och ökad insikt om hur rätt vi, jag och flera av mina klasskompisar har haft i att något inte stämmer. Att något inte fungerar som det ska och då är det ju bra att vi belyser problemet och sen hur detta utvecklas får vi se. Tänker att det är klokt att hålla låga förhoppningar och förväntningar med tanke på denna komplexa typ av process som dragits igång. Det är många med på båten som har ansvar att agera för att få till en positiv förändring och det kräver att viljan och modet finns där. Människan är ju i grund och botten ganska bekväm, feg, lat och ovillig att förändra sig och med det i bakhuvudet är det extra viktigt att hålla låga förväntnngar och samtidigt odla tillit till att allt blir bra i slutänden för alla. Det var oavsett fint att ha fått prata ut med min mattelärare om hens bemötande från dagen då vi gick igenom provet, och hen erkände att det var en osmidig och onödig kommentar, samt att provet med uppgifter som inte går att finna i läroboken också är och var fel.
 
Så imorgon ska jag därför tillbaka en sväng till skolan och snacka betyg och utvärdera kommunikationskursen sen är det finito. Ser framemot en härlig helg utan att ha nosen långt ner i skollitteratur, bara vara,leva och må med dem som är viktiga i mitt liv!
 
Kram och på återseende,
 
/Petra

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela