petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

21/8 Min härliga Oslosemester

Publicerad 2012-08-21 12:54:00 i

Utsikten från vackra Ekebergrestaurangen, Operahuset och hamnen
 
 Lägg märke till att randiga tröjor är helt rätt i Oslo
 
Ja, det var helt underbart hörrni att komma "hem" till Norge och Oslo. Tänk att jag bott där i 12 år! Att rulla in med bussen och se operahuset, hamnen som förändras och byggs om så fint och alla välbekanta hus och byggnader, parken där Öyafestivalen varje år går av stapeln, ekebergsresturangen (...Oslos gräddhylla om ni frågar mig!) Ja, jag blir helt varm i hjärtat bara av att skriva detta!
 
Resan till Oslo började lite stressigt dock för jag vaknade 4 minuter innan jag skulle måsta gå till tunnelbanan för att hinna med tåget! Jag hatar att stressa och försova mig! Men jag hann med tunnelbanan med 1 minut! Puh! Som tur var hade jag varit så förutseende kvällen innan så allt var färdigpackat, matsäcken färdigkirrad och mp3 på laddning. Tyvärr missade jag att få med min mp3 i all stress så jag fick åka hela vägen till Oslo utan musik och det är nästan katastrofvarning för mig! Men det var bara att gilla läget, jag hade matsäck och tåget hanns med!
 
I Kongsvinger fick vi byta tåg mot buss på grund av ombyggnationer mellan Kongsvinger och Oslo. Jag hade inga pengar på mobilen för jag hade glömt att fylla på kontantkortet innan jag drog. Med andra ord inget internet och kunde varken ringa mina vänner i Oslo eller ta emot samtal! Och problemet med detta var att jag sagt till mina vänner att möta mig på bussterminalen i Oslo, men eftersom jag bokat genom SJ ankom bussen till tågstationen istället! gah! Hur kontakta mina vänner? Fattar inte vad man gjorde innan mobilen? He,he...Som tur var har jag smarta vänner och Sarah stod kvar på bussterminalen och inväntade mig som kom stormandes från tågcentralen! LYCKA! Det blev både tårar och glädjeskutt och kramar innan vi kom oss iväg till välkomstmiddagen hos Kamilla och vi blev serverade hemmagjord tapas och vin! Fattar ni hur gott det var? I loved it!
 
Så dagarna i Oslo har spenderats med dem bästa av vänner, vi har fikat på Dattera till hagen, ätit ute på Ekebergs restaurangen, haft mysiga tjej-prat-filmkvällar, promenerat runt i stan, på Aker brygge och Tjurholmen (... sååå fint dem bygger!!), ätit godaste baugetten på BIT på Majorstua och busat runt i Frognerparken. Jag har joggat och promenerat runt vackra Sognsvann och fikat med en god dansk vännina som jag lärt känna från mina år som träninginstruktör på Friskis&Svettis.Jag har fått mitt hår fixat av bästa frisören och vännen Kamilla som la i ljusa folieslingor, korrigerade sen med en beige toning för att dämpa gyllna toner (...som alltid blonda hår har en tendens att få) och så klippte vi lite slitna toppar! Blev jättefräscht! Avslutade min Oslovistelse med att äta avskedsmiddag på taketerassen på Olympen och det var bara helt härligt. Bortsett från att jag alltid har hemsk separationsångest dagen då jag ska åka hem, så det var lite jobbigt! Men minus separationsångesten så har Oslosemestern varit helt underbar!
 
Har förövrigt mellanlandat i vackra Stockholm under semesterns gång och bara tagit det lugnt med goda vänner, picknick i solen, löpning i Nackareservatet och många mysiga filmkvällar! Det var det!
 
Kram,
 
Petra

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela