petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

22/8 Oförberett engelskaprov och ny frisyr på G? (se foton längst ner)

Publicerad 2012-08-22 17:08:00 i

Hjälp hörrni! Vi blev serverade ett oförberett prov på engelskalektionen idag! Mest för att se vart vi ligger i kunskapsnivå innan vi ska bli indelade i klasser imorgon. Jag känner igen processen, det var samma process som när jag 1999 studerade spanska på Colegio Maravillas i Benalmadena. Nåväl, tillbaka till dagens utmaning. Det kändes som att provet gick bra bortsett från att jag hade väldigt svårt att koncentrera mig när lärarna(..som förövrigt är två äldre, charmerande damer) pratade högt med några studenter samtidigt som jag skulle läsa engelska texter och bevisa min läsförståelse. Det var där det blev flest minuspoäng samt några felaktiga svarsalternativ på grammatikdelen. Ni vet sådana där fel  man gör när man sitter och väger fram och tillbaka mellan två alternativ som man tror är rätt. I värsta chans väljer man fel i bästa fall rätt.
 
Efter att ha summerat poängen blev jag först besviken. Har nämligen höga förväntningar och krav på mig själv. Jag vill göra bra i från mig och det är så jag är funtad. Men jag jobbar på att gilla läget. Jag var inte sämre eller bättre än 63 poäng av 80! Min fina medstudent som satt bredvid mig- som jag gillar skarpt- hade liknande poäng så då kändes allt genast mycket bättre. Fan, att man ska jämföra sig med andra fortfarande. Jag blir som en 7 åring på nytt, ivrig och förväntansfull och vill vara bäst. Vill ha positiv respons av lärarna och blir ledsen om dem inte ger mig kred för resultatet. Är det bara mig eller är vi inte lite väl indoktrinerade och "skadade" av skolåren och betygsystemet? Håller ni med? Någon fler som känner igen sig i detta att jämföra sig med andra och att jaga lärarnas kred och uppskattning?
 
Det fina med dagen är att jag fått svart på vitt vad jag behöver förbättra, att 63 av 80 poäng är bra nog när man blir serverad ett oförberett på prov, och att jag har flera fina medstudenter i klassen och två förtjusande lärare som pratar lite väl högt och mycket. Ja, jo, jag gillart! Morgondagens agenda bjuder på mera engelska och matte, sen ska jag hem till min storebror och bli serverad middag och klippa hår! Och på tal om hår! Jag vill ha en förändring och jag som just varit och fixat mitt hår i Oslo! Kamilla sa att hon tyckte jag skulle klippa mera men jag ville inte lyssna på det örat. Nu vill jag! Fotot nedan är en frisyr jag skulle kunna tänka mig minus de mörka slingorna. En lite fräckare, tuffare och busigare variant som speglar min personlighet bättre än den frippa jag har nu! Vi får se när löningen kommer om jag klipper till!
 
To cut..
 
 
 
..or not? - det är frågan!
 
På återseende alla fina!
/Petra

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-08-22 19:32:39

Ojoj, här har det hänt grejer minsann. Vad kul att du blir kvar i hemstaden och pluggar upp betygen. Heja dig! Men blir ju nyfiken vad du tänker med plugget, finns det någon drömutbildning du siktar på? Eller känns det bara rätt kanske.

Och klipp dig, du. :) Det är kul med förändringar, jag skulle behöva göra ett klipp jag också.

Svar: Hej Hanna! Länge sen, kul att *se* dig igen! :) Hoppas din sommar varit fin! Jodu här har det hänt saker! Jag trivs som tusan och det känns rätt som du skriver men jag haräven drömutbildningar i sikte! Jag har journalistutbildning (grävande journalist a la Uppdrag Granskning) , pedagogutbildning (dramapedagog, specialpedagog, lärare!?) eller beteendevetarutbildning som tre heta kandidater på min drömutbildningslista! Härligt med alternativ, det är som att vara i en godisbutik, bara att välja och vraka! Och min melodi är att tiden utvisar vad det faller på! Och ja, jag ska klippa mig och fotobevis kommer på bloggen framöver! KRAM
petracaroline

Postat av: Katarina

Publicerad 2012-08-22 19:43:30

Klipp dig! Jättesnyggt!!

Svar: Tack Katarina! Ja, det kommer nog bli en klipp ska du se och då kommer även fotobevis här framöver! Kram
petracaroline

Postat av: Thomas Larsson

Publicerad 2012-08-23 08:24:52

Ser super coolt ut..

Svar: Hej Thomas! Eller hur! Det är ju som lite mer fräs i den frillan på översta fotot så nåt sånt får det la bli! Tack för ditt inlägg! :)
petracaroline

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela