petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

28/6 Inskolningen avklarad inför sommarjobbet

Publicerad 2012-06-28 17:44:27 i

Idag klockan 15.00 avslutades min 3 dagars inskolning på sommarjobb. Inskolningen startade i tisdags klockan 13.00 och jag var faktiskt väldigt nervös på förmiddagen innan jag skulle börja jobba. Jag sov inte många timmar natten innan, vaknade med en välkänd "klump" i magen och var allmänt orolig.  Ångesttankarna spökade och jag funderade på om jag tagit mig vatten över huvudet med att tacka jag till jobbet, om jag skulle bli välbemött av arbetskollegorna, om jag skulle klara av arbetsuppgifterna.Dem av er som har känt ångest på kroppen vet hur den kan riva inuti och äta upp en. 

Det som oroat mig är att detta jobb innebär en helt ny arbetsmiljö, nya kollegor att förhålla mig till, dem 6 inneboende som ska stödjas i vardagen, ja helt enkelt för mig ett nytt arbetsområde. Jag har varken omvårdnad/skötarutbildning eller liknande och har aldrig jobbat på servicehus förut. Men jag har erfarenhet av både ångest och depression och har en empatisk förståelse för denna typ av problematik. Jag har ju dessutom arbetat 13 år i frisörbranschen, en arbetsvardag nära alla typer av människor och det är en klar fördel. Efter 13 år i frisörbranschen kan jag titulera mig som hobbypsykolog. Det jag framför allt ser som min största fördel inför detta sommarjobb är att jag har förmågan att se människan bakom diagnosen. Ett annat vapen jag har för att tackla den stress, oro är medvetenhet. Jag är väl medveten om att jag behöver ge mig själv tillräckligt mycket vila, sömn, regelbunden motion, sund kost och lagom med kaffe för att orka och må bra. Jag behöver även skratta och umgås med positiva människor som till exempel min äldsta systers 3 barn. Dem är så inspirerande, 3 små lyckotroll som osar positiv energi och när jag umgås med dem laddar jag mina batterier. Med dessa fördelar och vapen ska jag nog tackla sommarjobbets utmaningar.

Det som känns enklast med detta jobb, om man kan säga så, är att det är människor med psyko-social probelmatik som jag ska stödja och hjälpa. Det har jag inga som helst problem med och det skrämmer mig inte i huvudtaget. Snarare så tycker jag att det ska bli en  spännande och givande resa. Oron har nog mest kretsat kring hurvida jag ska tackla den mentala belastningen, då jag kommer arbeta med människor tätt runt mig varje minut av 8 och 9 timmar långa arbetspass, samtidigt som jag är tillbaka på den plats där jag slog upp mina blå för snart 34 år sedan. Men jag ska lugna er, för jag är superglad och nöjd med både arbetskollegor, arbetsuppgifter, arbetsschema och arbetsmiljön! Jag har blivit fantastiskt väl mottagen-vilka goa kollegor! Inskolningen har varit strukturerad och i lagom hastighet så summa summarum- mycket lovande!

Ångesten då? Ja.. den finns närvarande på min axel men på den andra axeln sitter även nyfikenheten och kärleken att våga leva. När jag vågar utmana rädslor och mästrar jobbiga situationer blir ångesten allt mer osynlig och det är en befriande känsla. Att tacka ja till det här jobbet är ännu ett steg i rätt riktning. I helgen kommer nästa steg och utmaning för då är det en utomhusfest i stan. Om vädret och mina demoner tillåter funderar jag på att ta en sväng dit med min lillasyster. Där kan jag nog tänkas stöta på många gamla bekanta och det skulle vara både roligt och läskigt. Hur det går ska jag berätta mer om i helgen så håll utkik  hörrni!

Kram och auf wiedersehen

/Petra




Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela