petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

14/11 Idag kom tårarna...

Publicerad 2012-11-14 12:54:00 i

..på mattelektionen. Jag har ju som jag nämnt tidigare en låg period med inspirationssvacka och är allmänt trött och känner mig skör och nedstämd. Så idag på mattelektionen hände det oväntade då jag fick hjälp av den manliga matteläraren- för första gången sedan jag började här på Komvux- och det triggade igång gamla sår i mig och belyste tydligt min egen komplexa fadersrelation. Saknaden och sorgen av pappas frånvaro genom min barndom har legat undangömt och nertryckt i många år men nu tillåter jag  den att komma och detta var ett sådant tillfälle då sorgen bara sköljde över mig. Jag blev ganska överlumpad där jag satt men kunde inte stoppa känslorna. Samtidigt serverade matteboken svåra ekvationer att lösa och lärarens närvaro fick ångesten att byggda upp sig.
 
Tårarna trängdes under mina ögonlock och klumpen i halsen växte. Eftersom jag numera tillåter mig själv att känna alla känslor och slutat trycka ner dem (då det bara blir mer ångest) så började jag gråta. Rakt upp och ner bara. Erkände att detta går så mycket djupare än en svårlöst ekvation. Det handlar om år av mattekomplex, att inte förstå, att få blockeringar i det logiska "tänket" och hellre sticka huvudet i sanden och fly än att erkänna eller bearbeta det.Det handlar om saknaden efter min lugna, trygga, snälla pappa. Att inte ha erkänt mina äkta känslor, som tillexempel denna sorg har lett till den ångest jag idag måste hantera och tackla och idag tacklar jag den med öppenhet och ärlighet.
 
Min lärare blev väldigt paff när jag började gråta men tog det ändå bra. Naturligtvis blev han bekymrad och besvärad men satt kvar och lät mig få torka mina tårar och lugna ner mig. Mina två bästa klasskompisar tröstade mig och var ett väldigt fint stöd och jag berättade för dem varför jag reagerade som jag gjorde. Dem var helt underbara och är helt underbara! I slutet av lektionen ville läraren ha några ord med mig och jag berättade om min matteångest samt att jag har ett barndomstrauma som han på någevis triggat igång. Han tog det bra och vi kommer gå vidare i detta med ärlighet och raka rör. Han frågade om jag föredrog att få hjälp av de kvinnliga lärarna men jag sa att jag är inte en undvikande person utan vi lever och hanterar det som kommer när det kommer.
 
Efteråt satt jag kvar en stund i korridoren och pratade med en av dem bästa och då passerade min engelskalärare, som såg att jag var ledsen och gav mig en bamsekram. Bästa "grandma" <3 Det är nog tack vare den familjära stämningen som vi har på skolan som gör att jag vågar släppa ut min sorg och det är jag oerhört tacksam över! <3 Vi behöver mellan varven våga visa andra det vi tycker är jobbigt för att nå djupare och få mera meningsfulla relationer, för att skapa förståelse och mindre fördomar och skvaller. Öppenhet och ärlighet är i alla fall min melodi i den mån jag känner att det är rätt att dela mitt inre med omgivningen.
 
Kram och kärlek,
 
/Petra

Kommentarer

Postat av: Aida

Publicerad 2012-11-14 15:11:38

Jag måste säga att du är verkligen inspirerande och jag mår bättre av att läsa din blogg just för att det ger mig hopp och styrka, så tack för att du delar med dig. Det är väldigt vackert att du är så öppen och delar med dig om både härligheter och svårigheter och att du just då kunde låta allt komma (själv har jag fortfarande svårt med känslorna även när jag är helt själv). Kram och kärlek tillbaka till dig!

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-11-14 16:22:29

Åh, fina du! Vilket underbart mod du har! Att du inte tränger undan dina känslor, utan gör ditt bästa för att bearbeta och hantera dom! Kram.

Postat av: Karin Hörnquist

Publicerad 2012-11-14 20:19:17

Kram till dig Petra! Älskar dig! <3

Mamma

Postat av: Cicci

Publicerad 2012-11-14 21:05:18

Skickar en liten kram. Vilken mod och styrka du visade.

Postat av: Anna

Publicerad 2012-11-15 01:39:42

Petra,
det krävs mod att gråta tårar
och visa det för andra
jag önskar att du inte behövde
att vi kunde ändra det som var
är
Du är värdefull för den du är
har alltid varit
tro inget annat
låt inte denna sorg överskugga
det som är du

kram Anna



Postat av: Helena

Publicerad 2012-11-15 13:10:46

Fina fina Petra<3 Du är så himla inspirerande som vågar visa dina känslor och som har beslutat attinte längre ha locket på. Detta är starkt och du vinner så mycket på det i längden! Så glad att du hade förstående människor omkring dig :). Stor peppkram!!<3

Postat av: Petra

Publicerad 2012-11-22 23:32:09

Bästa Aida!

Tack <3 Känns meningsfullt att mina ord och upplevelser kan hjälpa och peppa dig och andra som läser min blogg <3 Det är fint när man väl vågar släppa på känslorna för det för ofta gott med sig,då andra får lov att vara medmänniskor och ge omtanke. Djupa relationer kan byggas så..utan fasader och yta. Men det är inte alltid man vill eller kan och det måste kännas rätt och naturligt...man behöver även skydda sig själv ibland <3

Kram och tack för ditt inägg!

Postat av: Petra

Publicerad 2012-11-22 23:34:16

Bästa Hanna!

Tack för din omtanke och ditt inlägg, det värmer mitt hjärta! <3

kram

Postat av: Petra

Publicerad 2012-11-22 23:35:10

Hej fina mamma!

<3 Älskar dig <3

kram

Postat av: Petra

Publicerad 2012-11-22 23:36:15

hej bästa Cicci!

Tack snälla! Din omtanke rör och berör!

KRAM

Postat av: Petra

Publicerad 2012-11-22 23:37:32

Älskade Anna- systeryster <3

Tack för fina, kloka ord och din omtanke och tack för att du finns <3

Kram

Postat av: Petra

Publicerad 2012-11-22 23:39:40

Bästa Helena!

Tack för ditt fina inlägg! Du peppar och motiverar mig att våga mera genom din blogg! Tack för att DU är modig och skriver så fina blogginlägg som berör och får oss att tänka till och utvecklas <3

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela