petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

14/10 Att ta tag i sina måsten

Publicerad 2012-10-14 11:23:00 i

 
Att hålla studiemotivationen intakt kan vara en utmaning och det kan nog många som studerar känna igen sig i och skriva under på. Men detta med att hålla motivationen uppe eller hur man hanterar bristen på den, kan man hitta i alla områden i livet som att man inte har motivation till att träna fast man vet man borde, som att man inte har motivation till att städa, tvätta, diska och dona fast man vet man borde, eller som att man vill starta en ny vana som är bra för en men man får inte tummen ur. Jag tror det är ganska vanligt med brist på motivation och det i sig är en liten tröst. Men det är ju inte särsklit konstruktivt eller stressdämpande att bara luta sig emot den insikten så vad göra? 
 
När min motivation på studiefronten dalar ser jag till att göra en veckoplan på exakt vad jag måste plugga in den veckan för att hålla mig ajour med studieplanen som gäller för Komvux.  Sen ser jag till att läsa lite varje dag än fast jag är rastlös, inte har motivation eller vad det nu kan vara som stör ron att sitta ner och läsa. För att göra lite varje dag är bättre än att sticka huvudet i sanden och låtsas att läxorna inte existerar och därmed öka den inre stressen, pressen och prestationsångesten.Då är lite plugg vaje dag bättre och att sen kunna bocka av för varje läxa man under veckan betar av ger en enorm tillfredställse och inre ro att man fixart, att man följer sin egen veckoplan och håller koll på det som ska göras. Jag ser också till att omge mig med goda medstudenter som jag kan be om stöd, pepp och råd när det känns som motigast. Det är ett bra sätt att komma vidare om man kört fast bland böcker och hundratals sidor som ska plöjas igenom.
 
 Kort uppsummering:
1. Gör en veckoplan över vad exakt som ska studeras
2. Genomför listan och bocka av allt eftersom du blir färdig
3. Ta stöd, be om hjälp, pepp och råd av medstudenter som du gillar och blir glad av
 
Hoppas mitt inlägg kommer fler än mig till nytta och kom gärna med egna tips och insikter angående hur man får motivation till att genomföra det man skall. Så hoppas jag också att ni alla får en härlig söndag! Själv kommer jag dyka ner i studielittearturen med fredagens godispåse som lockbete. Skulle handlat godis i fredags men var så trött att jag inte kom iväg till affären så idag ska jag unna mig! Oh, happy Sunday!
 
Kram och på återseende
/Petra
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-10-14 13:49:59

Åhh så gott det lät med lite godis! Själv har jag avverkat lite plugg med näven i chipspåsen ;) Kram!

Postat av: Petra

Publicerad 2012-10-14 16:52:46

Hej bästa Hanna!

Ja, åh som jag långtar! Ska blåsa i väg på gamla bettan nu efter middagen och unna mig en stor, smarrig göttapåsa :) Chips i ena handen och studielitteratur i andra går ej heller av för hackor :)

Heja dig!

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela