petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

27/10 Tips på ganska enkel "här och nu" vardagsövning

Publicerad 2012-10-27 11:56:00 i

 
I dag ska jag tipsa er om en ganska enkel övning i att vara "här och nu". Tänk att vi vuxna kämpar så hårt med att mästra detta som en gång var så naturligt och självklart när vi var barn. Vi har mycket att lära av dem små liven och vad passar då bättre - dagens inlägg till ära- än att servera er 2 foton med "ett stycke här och nu badande Petra-bebis" !
.
Jag skriver en ganska enkel vardagsövning för att det inte är en självklarhet att vara här och nu för oss vuxna i dessa stressiga tider, med alla krav och måsten, inre och yttre stress. Det var min meditationslärare som delade en händelse med oss för 2 veckor sedan som gjorde denna  "här och nu" övning till en vardagsprioritet för mig. Hon berättade om hur en av hennes tidigare kursdeltagare efter att ha duschat klart aldrig kom ihåg om hen hade tvättat sitt hår eller ej, så stressad och frånvarande var hen. Där vill jag aldrig hamna...
 
 
...men med handen på hjärtat- är det inte så att vi oftast är någon annanstans när vi gör våra vardagsbetyr? Hur ofta är vi inte någon annanstans i tankarna medan vi äter frukost eller just efter väckarklockan ringt? Är vi inte redan igång med oroande tankar om framtiden eller hänger kvar vid något som hände igår eller förra veckan? Så kan det i allafall vara för mig och jag är sällan bara "här och nu" ,  tänker ej på hur mina andetag fungerar som dem ska, helt av sig självt helt automatiskt. Ej heller på hur mina ben och mina muskler tar mig upp ur sängen varje dag, hur mina ögon fungerar som dem ska (...efter att kontaktlinserna är på plats förvisso..he,he) ej eller hur mina sinnen tar in det vackra i omvärlden runt mig. Ibland ser jag helt enkelt inte för att mina tankar är någon annanstans, jag har fastnat i min bubbla av oro, stress, ångest av dåtid eller framtid och missar livet. Men faktum är att jag har blivit bättre på att "vara här och nu" det sista halvåret och meditationskursen bidrar absolut med sitt och idag mina vänner serverar jag nutid, det är det som gäller, precis just nu...
 
 
Nu ducshar vi! När vi kliver in i badrummet ska vi tänka på hur det känns att låta klädesplagg för klädesplagg falla i golvet. Hur det går från varmt till lite kyligare mot huden. När vi vrider på vattnet i duschen ska vi tänka medvetet på hur det låter när vattnet når duschgolvet. Är vattenstrålen hård? Mjuk? Vi ska känna efter vilken tempratur som vattnet har och justera det efter önskad tempratur. När vi låter vattnet rinna över våra hår och ansikten ska vi bara känna hur det känns mot huden, uppmärksamma temperaturen från vattnet som rinner från toppen av huvudet hela väger ner till tårna. Vidare ska vi stänga av vattnet och plocka fram schampot. Vi doftar först på schampot innan det masseras långsamt in i håret. Hur känns det? Hur låter det när schampot skummar?
 
Vi försöker använda alla 5 sinnen och fortsätter med samma uppmärksamhetstänk när schampot sköljs ur. Upprepar samma procedur om vi använder balsam och medan balsamet verkar i håret tar vi duschchreme i handen. Vi låter näsan insupa dofterna innan vi medvetet och uppmärksamt, del för del tvålar in hela kroppen.. Hur känns rörelserna mot huden? Vi uppmärksammar gärna tankar som dyker upp.Känner vi tacksamhet för våra kroppar? Förakt? Likgiltighet? Vi ska bara låta tankarna passera utan att haka upp oss. Vi ska försöka känna tacksamhet för det vi har som fungerar och vad det nu än är så fokuserar vi på just detta. Kan vara något så självklart som att vi andas oansträngt. Att varje andteag faktiskt sköter sig självt, vi lever. Eller att vi har 10 tår och 10 fingrar som hjälper oss i vardagen, en kropp som kan bära hem matkassar, lyfta upp vårt gråtande barn i famnen,  springa, gå, cykla, kramas, utföra arbetssysslorna. Vi utgår från oss själva...
 
 
Avslutar med att medvetet torka hela kroppen torr och smörjer in den med en väldoftande lotion. Hur kändes det att duscha medvetet? Inte en självklarhet att vara här och nu visst? Hur många gånger under denna övning i duschen flög tankarna iväg från kroppen och att duscha medvetet? Övning ger färdighet. Jag älskar denna övning och om jag älskade att duscha innan denna övning så gör jag det i vartfall nu! Man kan göra detta i andra sammanhang också och det kommer mera tips framöver, så håll utkik...
 
 
Kram alla fina. Denna jenta har tappat rösten så jag kommer ta det lugnt hela helgen och kurera inför nästa veckan då jag har lov och ska resa söderut.
 
På återseende,
 
Petra

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela