petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

26/9 Förbjudna förtryckta känslor...

Publicerad 2012-09-26 10:34:00 i

 
Jag har efter hemflytten i somras upplevt en enorm inre ro att vara tillbaka där jag slog upp mina blå. Att vara nära familjen, att ha min egen lägenhet, att återse platser, bekanta och vänner från förr som jag inte sett på många år. Allt detta fyller mig med fina känslor, glada, varma, accepterande känslor som jag vill ha mera av. Dem känslorna är lätta att förhålla sig till och socialt accepterade att känna. Samtidigt fylls jag av dem andra känslorna mellan varven,"dem förbjudna",  av ilska av olika anledningar (att bli diskriminerad, kränkt, osynliggjord, orättvist behandlad) av sorg, besvikelse, missunsamhet, skam eller fan och hans moster. Dem känslorna bubblar upp starkare på hemmaplan eftersom jag gömt dem så länge, eftersom jag tryckt ner dem och ingorerat dem under så många år. Förtrycket av dem förbjudna känslorna är orsaken till min ångest.
 
För vart ska alla dessa enorma energier som byggs upp i kroppen av ilska, kränkningar, orättvisor, sorg och skam ta vägen?-  och hur ska dem komma till utryck om man inte låter dem få komma ut? Jag inser att jag bär på enormt mycket ilska, sorg och skam från förr, tidigare upplevelser som  livet serverat som förblivit begravda och övertäckta och olösta. Som legat och pyrt likt en falnande eld men som med jämna mellanrum flammar upp okontrollerat och intensivt då omvärlden provocerar fram en reaktion, då någon medvetet eller omedvetet punkterar mitt hjärta, trycker på mina ömma punkter eller häller salt i mina sår. Men dem förbjudna känslorna är inte en enkelriktad väg utan dubbel då jag kan känna sorg, skam och ilska över hur jag själv tidvis beteer mig elakt och  respektlöst mot dem jag älskar och håller av. Oftast handlar det om mitt sårade ego som söker upprättelse eller hämnd. Ett småligt beteende men ack så förståeligt och mänskligt när man blivit bränd...
 
Någon som känner igen sig? Jag tror att dem förbjudna känslorna finns kvar i kroppen för att vi har fått lära oss att det inte är ok att ha dem. Vi lär oss tidigt att förtrycka ilska, sorg, skam och att trycka bort det som skrämmer andra och oss själva. Något som resulterar i att vi inte förstår hur dem förbjudna känslorna ska hanteras när dem väl kommer. För dem kommer, igen och igen och igen så länge vi fortsätter att ignorera dem och vända oss bort. Av rädsla. Förbjudna känslor har skrämt vettet ur mig och kan fortfarande göra det. Förbjudna känslor som inte har fått ta plats eller varit viktiga nog att tas på allvar enligt andra och som en följd av detta även av mig själv. Men vem har rätten att avgöra om dina och mina känslor är rätt eller fel? Att inte låta tillåtas alla känslor har för min del blivit en tung börda att bära och som tidivis gett/ger mig enorm själslig smärta.
 
Så hur gör man? Hur hanterar man förbjudna känslor? Konstruktivt? Man låter känslorna få ta plats. Man låter dem förbjudna känslorna få bubbla ut när man känner sig trygg nog att låta dem komma. Kanske med hjälp av någon man älskar och litar på som kan vara ett stöd när man faller. Kanske genom professionell hjälp av en kurator eller psykolog. Kanske med hjälp av vilkorslös kärlek som en hund eller katt kan erbjuda. För när förbjudna känslor bubblar upp kommer man behöva vilkorslös kärlek mer än någonsin för man släpper kontrollen och låter allt mörkt komma upp till ytan och då faller man. Man faller innan man kan resa sig upp ljusare till sinnes och friare som människa och denna process kan ta tid. Det gäller att ha tålamod och det gäller att våga ta sina känslor på allvar och visa sig sjäv den respekten, att tillåta sig själv att känna på alla känslor. Det är ok. Låt dem komma ut.
 
Kram och kärlek,
 
/Petra
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2012-09-26 22:41:58

Så viktigt ämne! Skrev om samma sak för ett tag sedan och jag håller verkligen med dig. Det är inte nyttigt att gå och trycka undan känslor. Jag tror på att känslorna finns där av en anledning, även de negativa och tunga. Det är viktigt att inte ignorera dem för då slutar man upp i just ångest. Önskar man pratade mer om detta i samhälle! Kram!

Svar: Hej bästa Helena!
Tack för ditt inlägg! Ja,men verkligen- detta ämne är oerhört viktigt att prata om och våga "ta på". Man behöver bara åka ut i Europa så är man genrellt mycket bättre på att tillåta alla känslor, det borde vi ta efter! Därför är det så bra att vi skriver om det och reflekterar över hur man kan komma tillrätta med vår rädsla för dem "förbjudna" känslorna. Upp till kamp för en känslorevolution och känslofrigöring! :)

KRAM
petracaroline

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela