petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

6/9 När Petra mötte Dagmar, del 1

Publicerad 2012-09-06 12:54:00 i

 



Jag har mött denna underbara "farmorstanten" två gånger hittils och varje möte har lämnat mig med en varm och hjärtlig känsla i magen. Jag vet inte vad hon heter men jag tycker hon ser ut som en Dagmar så vi kan kalla henne för det.
 
Första gången jag mötte Dagmar var för två veckor sen och jag hade varit ute på en träningsrunda, handlat mat och köpt en lila orkidée. När jag är ute på språng har jag alltid musik i öronen och hör av den naturliga anledningen inte när eller om någon pratar med mig. Men Dagmar mötte jag öga mot öga i sista segbacken hem från stan. Där kom då denna lilla, söta farmorstanten race:ande med sin rullator och jag ser att hon säger något till mig när vi möts. Jag plockar ur hörlurarna och säger hej. Jag brukar tänka på att många äldre människor lever i ensamhet idag och kanske inte har någon att prata med, och då kan ett sådant möte "göra" deras dag!  Och nej, jag stannar inte och spontanpratar bara på grund av medlidande utan jag gillar att prata med farmorstanter och farfarsgubbar!
 
Dagmar blev överlycklig när jag stannade upp för att "slå av en prat" och hon pratade på om det soliga vädret, hur svårt det varit att få med hennes pensionärspolare ut på en eftermiddagspromenad, och jag log, nickade och hängde med i snacket. Innan vi skiljdes åt tog jag vänligt om hennes handled och då greppade hon min arm med en styrka som bara äldre människor kan ( - ni har väl handskakat med äldre karlar? -"Goddag" och så står man där med en krossad hand typ, he,he) Jag kände verkligen att Dagmar uppskattade min gest och det kändes otroligt fint att avsluta vårt spontana möte med en vänlig hand på hennes arm. Hon sken upp och sa- "Vi ses säkert igen"...
 
...och det hade hon helt rätt i och del 2 kommer imorgon!
 
Kram och på återseende!
 
/Petra

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2012-09-07 11:04:37

Vad fint det känns att i lugn och ro kunna återvända till din fina blogg Petra! Har inte läst någon blogg på två veckor och det är verkligen gott att läsa dina inspirerande ord igen, ger mig pepp och inspiration till att köra igång ordentligt igen med mitt eget bloggande :). Den lilla följetången om Dagmar på sin racerrullator värmer hjärtat och gör så man ler, ser så fram emot fortsättningen! Stor kram till dig!

Svar: Hej Helena! Välkommen tillbaka och tack för ditt fina inlägg, det gör mig glad! :) Ser framemot att följa din blogg vidare också! Stor kram tillbaka!
petracaroline

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela