petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

7/9 Under ytan häckar oroskråkan

Publicerad 2012-09-07 15:05:00 i

 


Jag har den senaste veckan bråkat med oroskråkan som kommit på besök och häckar på min axel. Dessa "besöksdagar" känner jag mig bara så mycket mer orolig, introvert, tystlåten, nervös och ängslig än andra dagar. Det kanske är så för alla men att det inte märks så tydligt utåt? Jag som oftast är ett energiknippe med humorn och skratten nära tillhands blir en skugga av mig själv och det är något jag till tider själv tycker är svårt att greppa och hantera. Speciellt när omgivningen kanske "förväntar" att jag ska vara tvärtom eftersom dem vant sig att se mig extrovert, glad och skämtsam (?)
 
Oroskråkan - även kallad ångest, men jag föredrar oroskråkan då humor är ett av mina vapen som hjälper mig att hantera ångesten mer konstruktivt- brukar sitta och häcka under ytan och dyker med jämna mellanrum upp på axeln och skapar obalans och disharmoni. Dess närvaro känns mest som en klump i magtrakten, halsgropen och hjärtat och jag har inte alltid koll på när kråkan dyker upp, men jag har koll på vad som händer när den kommer och det är jobbiga känslor. Jag försöker då leka "buddah" och jobba med acceptans och att observera situationer och händelser-  eller bara livet självt som kan få mig ur balans, men vissa dagar och veckor (...som nu) kan denna teknik gå och slänga sig i väggen. Den funkar inte alls utan rinner bara av mig som vatten på en galonbyxa och orokråkan sitter på axeln och kraxar elaka saker i mitt öra och gör mig orolig och nedstämd. Jag brukar försöka ignorera oron men det gör bara att oroskråkan kraxar ännu högre! Det lyser igenom och när jag mår så här vill jag helst bara vara ensam och ta hand om mig själv eller krypa in i en trygg famn och stanna där tills det känns bättre...
 
...hur som helst så gick historielektionen bra trots orokråkan. Vi fick i uppgift att läsa in oss på ett speciellt område under medeltiden och jag fick handeln; hur och varför den utvecklades och blomstrade upp under sena medeltiden. Sen var tanken att vi skulle redovisa detta inför resten i klassen och jag bara kände- "NEJ, jag vill inte, jag pallar inte det idag"! Men det var bara att gilla läget, vad göra? Men som om någon från ovan hört mig så sa min fina lärarinna att vi inte behövde redovisa idag i allafall, utan nästa onsdag! Jag blev bara så oerhört lättad! Jag hade självklart redovisat idag,  det hade bara varit extra jobbigt och därför blev jag väldigt tacksam för hennes ändrade beslut.
 
Av denna anledning känns helgen än mera välkommen än vanligt och jag ser framemot att bara vara och ladda mina batterier.Får se om jag ens orkar ut på vin och ölafton? Kanske jag bara ska stanna hemma och mysa i lugn och ro? Tiden får utvisa.
 
Några fler orokråkor som häckar därute monne?
 
Kram,
 
/Orokråkan Petra

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela