petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

9/9 Att våga säga ifrån!

Publicerad 2012-09-09 13:15:00 i



Ja, nu har jag gjort det som jag egentligen velat göra under en två månadersperiod men eftersom jag är svensk och väluppfostrad så har jag haft överseende och bitit ihop. Men den enda som blivit lidande är ju jag så idag kände jag att nu måste jag säga ifrån! Om vad tänker ni? Om grannen under som spelar hög musik med bas svarar jag.
 
Nej, jag är ingen musikpolis som inte tillåter mina grannar att spela musik men då vi bor i ett gammalt, lyhört hyreshus  tycker jag att det ska vara ett givande och tagande i hänsynsfrågan Vi bor i ett lyhört hus och då måste vi alla tänka på det! Respekt för varandra. Så vad göra? Jag ogillar faktiskt starkt att säga ifrån om typ sådana här saker. Varför? Jag vill väl inte framstå som en gnällspik. Men det beror ju helt på hur man säger ifrån, eller hur! Så efter att ha resonerat med mig själv fram och tillbaka gick jag ner och plingade på.
 
Ja, pulsen racade ju och jag kände adrenalinet få mig att spänna kroppen men jag stod kvar och försökte tänka snälla tankar. Dörren öppnades och där stod grannen, en ung kille. Jag frågade artigt om dem ( och hans sambo) störs av mina fotsteg? (... jag vet nämligen att jag går hårt och det är ju lyhört) Att vända på frågan var mitt taktiska drag för att få en bättre dialog och göra detta till en gemensam fråga. Och ja, dem störs eller hör mina fotsteg väl, som jag antagit. Bra,då kunde jag droppa min bomb tryggt nämligen att jag som studerar störs av deras dunkmusik också.
 
Jag var tydlig på att vara vänlig, empatisk och lugn Jag var inte där för att sätta dem på plats eller vara gnällspiken ovanför. Jag var där för att göra dem uppmärksamma på att jag hör dem och att jag antar att dem hör mig, och att vi tillsammans försöker tänka på varandra. Han höll med och sa att han skulle tänka på musiken och jag sa att jag skulle försöka smyga mer som en indian. Sen sträckte jag fram handen och vi handskakade och jag gick upp igen. Känslan nu så här i efterhand är bra för min egendel. Jag har satt en gräns, jag har varit vänlig och jag har försökt se detta från ders synvinkel också. På ett vuxet vis.
 
Men som det är just nu i skrivande skede så spelar han musik och sjunger "as we speak". Moget? Jag antar att somliga människor inte vill eller klarar av att få ett sådant samtal ej heller vill visa respekt för sin omgivning, än fast man säger ifrån på ett bra vis. Nu har jag gett dem en ärlig chans, om dem inte visar respekt tillbaka hädanefter så kommer jag ta till hårdhandskarna.Dem vet inte med vem dem jävlas, det är tydligt för under min vänliga yta finns en krigare.
 
RIOT

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-09-09 14:50:55

Stå på dig Petra! Bra gjort. Jag kan också bli galen på grannarna under och bredvid mig som antingen spelar musik eller har barn som härjar och smäller i dörren. Men jag har såklart mer förståelse för barnfamiljen men ibland blir jag bara irriterad tyvärr. Ska du gå till hyresvärden och klaga eller vad tänker du göra?

Vilken söt historia med Dagmar. Det är kul att mötas över generationsgränserna. Jag har precis börjat att engagera mig som volontär här i kommunen där jag har fått möjlighet att träffa A 87 år några gånger per månad. Jag älskar att sätta mig ned eller gå ut och äta tillsammans med A. Det ger andra perspektiv och nyttiga erfarenheter.
Kram till dig Petra!

Svar: Hej bästa Hanna! Tack! Det känns bra att ha sagt ifrån och på ett så bra, vuxet vis! Jag fick dock lov att räkna till 10 innan och kliva in i "grannens skor" på väg ner.Det är ju väldigt lätt hänt om man har för mycket överseende med andras omförmåga att visa hänsyn. Jag ska- om grannen inte lugnar ner sig- be honom titta på några avsnitt av SVT:s "Lillyhammer" och be honom tänka på mig som mafioson och han som en av dem som jävlas med mafioson. Sen ska han fundera på hur han vill ha det! :) Skämt å sido, jag kommer nog prata med hyresvärden om grannen fortsätter agera respektlöst mot sina grannar!
Ja, men visst är det härligt att umgås över generationsgränserna! Dem är så lugna, kloka och goa! (oftast!) Vad fint att du engagerar dig som volontär! Det betyder säkert lika mycket för A som för dig ska du veta!
Kram tilbaka Hanna och tack för inlägget och peppen!
petracaroline

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela