petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

11/2 Det svåra i att våga vara operfekt

Publicerad 2013-02-11 15:13:00 i

Tankar i min stillsamhet...
 
Om vi ska komma till rätta med vårt sanna jag och visa vem vi är, hela perspektivet, även det som upplevs som skuggsidan så måste vi våga möta det som finns inom oss och våga visa det för varandra. Och vi måste försöka våga och vilja möta det andra försöker visa oss eller berätta om utan att döma eller förkasta. Det hjälper inte den som försöker om vi blundar, låtsas som det regnar, trycker bort, ignorerar, hittar på osanningar och bortförklaringar eller ursäkter för att skydda oss själva och andra från skuggsidan, det som är obekvämt eller smärtsamt. Just detta är lättare sagt än gjort då det ligger i vår natur att försköna och "rädda" ansiktet, situationer, människor, fan och hans moster.
 
Men att trycka bort det obekväma, bortförklara något som egentligen är uppenbart eller lägga lock på är i allafall något som ger mig grym ångest och en känsla av att vissa sidor av mig och andra är "fel" och konstigt och skamligt, något som inte får ta plats.Något inte någon vill veta av. Det gör mig fruktansvärt nedstämd och ledsen och det känns som mina och andras skuggsidor blir ett alldeles för tungt, blött ok att bära och det tynger ner mina axlar och får mitt hjärta att värka och min själ att bli olycklig.
 
Hur ska vi någonsin komma till rätta med oss själva och våra riktiga känslor om det bara ska tryckas bort? Om vi bara ska visa det perfekta? Det starka? Det vällyckade? Fasaden. För mig känns det som att förneka halva mig, att halva mig inte får finnas. Att bara den ljusa sidan, det positiva som är behagligt ska få finnas och synas. Just detta har jag kämpat med under många år, att komma bort ifrån det perfekta och våga vara operfekt och jag kommer fortsätta försöka våga.
 
Vissa gånger är det bara så mycket svårare än andra och sådana gånger hjälper det att läsa kloka ord där man kan känna igen sig och känna sig ok och "normal". Där man får vila i orden som visar att någon förstår hur man fungerar och det ger tröst då man samtidigt ska försöka hantera att leva i en värld som i allafall jag ofta upplever är alldeles för hård och kall och ytligt perfekt för vårt eget bästa.
 
http://hspinformation.wordpress.com/2012/06/09/kanslighet-och-skam-och-om-gladjen-att-fa-saga-som-det-ar/
 
/kram
 
Petra

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela