petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

26/2 Sjukson

Publicerad 2013-02-26 11:53:00 i

 
I dag släppte jag allt. Jag klev upp imorse och var varm som en kamin ( något varmare än vanligt vill säga, är nämligen som en växelvarm kamiliont) och hade ingen ork alls. Såg mig i spegeln och såg mer död än levande ut och tänkte- vilka alternativ har jag?
 
A) Ta en dusch, ignorera kroppens signaler och försök vakna till liv
B) Gå och lägga mig igen
C) Ta en dag hemma, vila och försök prioritera vad jag samtidigt kan göra för att minska den negativa stressen ur mitt liv. Ni vet den stressen som gör oss apatiska, ledsna, trötta och passiva.
 
Det blev av naturliga skäl C.
 
För som ni säkert förstått av mina inlägg och de senaste yttre omständigheterna har jag en påtaglig inre stress som heter duga. Tack och lov är dem färdiga nu med mitt badrum och det är underbart! Dem är dock kvar och borrar och lever om i huset så det ger mig en bullerstress men det går att leva med. Skolan stressar också och jag är egentligen för trött för att orka prestera. Det är speciellt matten som ger mig ångest och jag får inget gjort och det blir en ond cirkel. Jag tror det är därför febern kommit som ett brev på posten för jag brinner upp innifrån. Känns som att jag har fått post traumatisk stress syndrom och det är väldigt lite som ska till för att min puls ska galoppera iväg och jag är trött hela tiden och orkar knappt umgås med någon.
 
Men jag ger inte upp. Nu sitter jag i mitt kök och tar tag i det enklaste jag kan göra, nämligen historiaarbetet. Jag ska skriva ett 3 sidor långt tvärrsnittsarbete om valfritt tema och jag har valt hur samhällsutvecklingen i Sverige från 1800-talet till idag påverkat familjen. Det är spännande och det gäller för mig att bara att börja någonstans, bara jag börjar. Så det har jag klarat av att göra sedan jag bestämde mig för att bara släpa allt och har faktiskt lyckats få ihop lite mer än 1 A-4:a sida och kommit på flera frågor att besvara i arbetet.
 
 
 
Jag har även mailat min mattelärare, den enda av dem som jag har förtroende för men som tyvärr inte är min lärare denna termin, och bett om råd. Hon har gett mig mailadressen till skolans specialpedagog och jag har i min tur mailat henne idag. Det känns skönt och jobbigt på samma gång att be om hjälp men vet att jag måste för att komma vidare. Jag kan klara matten bara jag får extra stöd, pepp och hjälp på vägen och på fredag ska jag träffa pedagogen och det ska bli skönt att ventilera i lugn och ro.
 
NEVER GIVE UP!
 
Kram på er!
 
/Petra
 

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2013-02-26 21:11:17

Jag skickar kramar och värme till dig! Och ja, precis - Never give up! Små steg i taget!

Svar: Tack för omtanken Hanna!! :) och exakt- "Never give up" och små steg framåt! :)
Kram!
petracaroline

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela