petracaroline

I samband med min Norrlandsflytt sommaren 2012 har mitt gästbloggande för Vårdguiden i Stockholm avslutats (november 2011 t.om juni 2012) Gästbloggen har varit en fantastisk, lärorik och givande resa som värmt mitt hjärta och öppnat mina ögon. Jag har insett att min historia är värdefull för fler än bara mig och att jag kan hjälpa andra genom mina ord. Just därför känns det extra inspirerande att fortsätta bloggandet på egenhand. "Petracaroline" är nygammal och startades i oktober 2011 mest för min egen del, då det skrivna ordet är mitt sätt att ventilera tankar och sätta ord på känslor. Genom Vårdguidens läsare har jag fått erfara det vackra i ordspråket "delad glädje är dubbel glädje" och jag hoppas att den glädjen lever vidare här! Jag kommer att uppdatera bloggen med 3-5 inlägg i veckan och beröra olika teman som psykisk hälsa, personlig och andlig utveckling, träning, kost och meditation. Inläggen kommer att förgyllas av mina egna erfarenheter, vardagsupplevelser och filosofiska reflektioner. Varmt välkomna!

28/2 Vindarna börjar blåsa rätt väg!

Publicerad 2013-02-28 16:10:00 i


'
 
 
Hade en oväntad händelse i klassrummet igår under och efter kommunikationslekionen som förhoppningsvis kommer leda till konstruktiva förändringar och ett möte som jag velat haft sedan december förra året. Det handlar om kränkande beteende och hur detta går som en röd tråd på Komvux i min hemstad, från rektor till lärare, mellan lärare och lärare, elever och lärare och elever emellan. Som spridit sig och fortsätter sprida sig som ett luftburet gift och som bemöts med tystnad då ingen vågar ta i det, för det är för besvärligt, oönskat och smärtsamt. Men det existerar i allra högsta grad...
 
Jag har nolltolerans emot kränkningar och upptäcker väldigt fort när miljöer är destruktiva och jag har, som nämnt ovan, sorgligt men sant noterat detta beteende under förra terminen och även känt det på kroppen själv. Det är bara ren och skär smärta. Av denna anledning tog jag modet till mig och skickade jag ett mail till rektorn i december förra terminen, ihopp om ett möte för att ventilera mina tankar, obeservationer och upplevelser och med förhoppningar om en vilja att bemöta detta. Men jag fick ett fruktansvärt oproffesionellt bemötande och det tog luften ur mig. Detta är en av anledningaran till att jag har varit så otroligt trött och sliten de sista månaderna. Hur hämtar man kraft och hur får man upprättelse när en rektor som har makten att förändra ignorerar en så här allvarlig sak?
 
Men nu (äntligen!) visar det sig att det är inte bara jag som observerat och upplevt kränkningar och nu hoppas jag att upprättelsen och förändringen kommer. Alla tjänar på nolltolerans mot kränkningar, ingen mår bra av det och vi växer inte som individer snarare tvärtom. Det kan förgöra en människa. Jag välkomnar det här mötet med högste rektorn och kommer berätta mer om det när det är genomfört så håll utkik!
 
Mera kärlek till oss alla!
 
Kram,
 
Petra

Kommentarer

Postat av: Cicci

Publicerad 2013-03-01 16:04:12

Heja Petra! Hoppas det blir förändringar. Ett tips är att kolla upp skolans värdegrund som alla skolor ska ha.

Svar: Hej Cicci!
Tack för ditt inlägg och ditt tips! Jag hoppas också på en förändring!

Allt gott!

/Petra
petracaroline

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

petracaroline

Här följer lite kuriosa om mig; en sann konstnärssjäl med många kreativa strängar att spela på. En som lever och andas för kommunikation, det skrivna ordet och som tycker att det vilar något magiskt och vackert över att kunna beröra människor med en text. Att skriva och dela med mig av mina erfarenheter till andra ger mitt liv mening. Något annat som ger mitt liv glädje och mening är musik, jag älskar att sjunga och gör det gärna, ofta och högt. Friheten att få vara mig själv är också a-o för mitt välmående, andlig och personlig utveckling, hälsosam kost och träning likaså. Allt ovan nämnt tillsammans med meditation, familj och vänner utgör kärnan av mitt liv och mina intressen. PS. kolla gärna in mina rekommenderade bloggar under "länkar".DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela